Is Assen het Wilhelmus onthouden?

Race-organisator Dorna heeft de World Supersport 300 op de korrel. Het onderzoekt de race op Assen van afgelopen weekend op illegale praktijken. Normaal ligt een coureur en/of zijn motor onder de loep, maar nu is het een complete klasse. Mogelijk hebben coureurs met een illegaal hoog toerental gereden.

Wie wint in hemelsnaam?
Na de eerdere wedstrijd op Aragon diende Yamaha een klacht in tegen KTM en Kawasaki. Die twee reden de rest van het deelnemersveld volledig aan gort. Dorna en FIM besloten daarop het minimum gewicht en het maximum toerental van de KTM en Kawa aan te passen. Dat moet de competitie eerlijker maken.
De wedstrijd op Assen bewees dat de nieuwe regels niet werken. De podiumplaatsen waren weer een prooi voor KTM (Luca Grünwald) en Kawasaki (Glenn van Straalen en Scott Deroue). Na een protest van vier teams onderzoekt Dorna nu of sommige rijders met het oude en dus te hoge maximum toerental reden.

Zo moet het dus wel
Het is nu aan de technici van de Dorna om de data van alle motoren te analyseren. Pas dan maakt het de uitslag van Assen bekend. Misschien heeft Van Straalen dan wel gewonnen in plaats van Grünwald. Of misschien is het net als in de Tour de France van jaren terug waarbij nummer acht pas schoon reed. We weten het pas bij de volgende wedstrijd op Imola.
Volgens de regels van de World Supersport 300 moeten de motoren aan de volgende regels voldoen: KTM RC390R 136 kg, 10.450 tpm (was 11.000 tpm). Kawasaki Ninja 400 150 kg, 10.850 tpm (was 12.000 tpm). Yamaha YZF-R3 140 kg 13.100 tpm (was 12.850 tpm). Honda CBR500R 143 kg (was 156 kg), 11.200 tpm (was 9.500 tpm).

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.