13 C
Nederland
zaterdag 20 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Is Suzuki bezig met een opvolger van de DR BIG?

Het internet staat nooit stil. Geruchten te over, maar deze willen we je niet onthouden. Er zou gesproken worden over een nieuwe Suzuki DR Big…

De Suzuki DR Big, da’s een roemrijke motor van eind jaren ’80, met een staande cilinder van bijna 800cc. We kunnen ons niet voorstellen dat Suzuki dit huzarenstukje wil herhalen, maar een grote avonturenmotor als de Honda Africa Twin of als vervanging van de V-Strom 1000 zou niet verkeerd zijn. Hoewel, het laatstgenoemde model is nog zeker niet aan het eind van z’n levenscyclus, en dan met name de 650cc versie.

Het nieuws dat er een Suzuki adventure op stapel zou staan, komt uit Spanje en verspreidde zich als een lopend vuurtje via het internet. Misschien komt dat omdat er al zo lang geen echt nieuwe modellen van Suzuki zijn verschenen. Misschien komt het ook omdat de naam behoorlijk intrigeert. Of misschien komt het omdat we juist van Suzuki verwachten dat ze relatief minder dure, maar daarom niet minder capabele ADV kunnen bouwen.

De Suzuki DR Big naam verwijst naar een Suzuki uit 1988: de DR750S. Dat was een grote, luchtgekoelde enduro met eencilinder met een inhoud van 727cc. De motor eindigde met een massief 779cc blok als DR800S. Met de Dr Big serie begon ook het gemieter over de snavel…

Maar goed, de laatste tijd heeft Suzuki geweldige motoren uit het verleden als het ware gerecycled. In 2017 kreeg de GSX-R1000 eindelijk een update; vorig jaar waren we getuige van de wedergeboorte van de Katana. En dit jaar is het mogelijk de beurt aan de Hayabus. Dus lijkt zo’n DR Big helemaal niet zo’n onlogische volgende stap…

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen