Japanse Vier streeft naar standaardisatie van modulaire accupacks

Het lijkt erop dat Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki hun rivaliteit ten voordele van de consument voor even terzijde hebben geschoven. Tenminste op het gebied van elektrische motoren en scooters.

Vorig jaar werd een overeenkomst getekend waarin de vier hebben vastgelegd dat ze samenwerken om modulaire accupacks voor hun elektrische motoren uitwisselbaar te maken.

De test met de ‘E-Yan Osaka’, die in samenwerking met de Universiteit van Osaka wordt uitgevoerd, laat zien hoe de standaardisatie van accupacks tot een revolutie kan leiden op de sterk groeiende markt van elektrische motoren.

De accu’s die gebruikt gaan worden, zijn nog niet onthuld. De beste gok is dat Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki het systeem van Honda’s Mobile Power Pack gaan omarmen. Het Honda-systeem wordt al gebruikt in de PCX Electric en Benly-e. Deze zijn alleen in Japan verkijgbaar.

Tijdens de test krijgt de Universiteit van Osaka elektrische motoren en scooters in bruikleen. De accuwisselstations bevinden zich aan de overkant van de campus. Met de test willen ze aantonen dat het makkelijker is om accu’s eenvoudigweg te verwisselen. Een rijder rijdt naar een accuwisselstation, haalt de lege accu uit de motor en zet die in het accuwisselstation, plaatst een volledig opgeladen accu in de motor en vervolgt de rit. Deze werkwijze gaat in tegen het principe van Harley-Davidson en Zero. Die gaan er van uit dat de grote accu’s vooral thuis worden opgeladen.

De test gaat twaalf maanden duren. Dit is om eventuele problemen op te vangen, het snellaadsysteem op alle accuwisselstations te testen en de compatibiliteit van de accupacks van alle vier de fabrikanten te garanderen. Wat kan ontstaat, zou wel eens de gemeenschappelijke accu kunnen worden voor, in ieder geval, elektrische motoren van Japanse makelij.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?