Je motor opwarmen voor de rit, doe jij dat? Praat mee!

Zodra je morgenochtend uit bed kruipt, probeer dan dit experiment: ren naar buiten en sprint over straat. Afgezien van schaamte over je pyjama (of het ontbreken daarvan), hoe voel jij je dan?

Je motor moet ook een beetje opwarmen voordat je de straat opgaat. En om de technische details te krijgen om uit te leggen waarom, heb ik wat experts op het gebied van motorblokken en olie geraadpleegd. Zij gaven twee belangrijke redenen om je motorfiets op te warmen voordat je gaat rijden.

1. Het helpt zuigerslijtage te voorkomen

Metaal zet uit wanneer het wordt verwarmd, en iedereen die op een motorfiets zit weet dat het motorblok serieus heet kan worden. Het onderwerpen van een koude zuiger aan extreme hitte en wrijving zonder hem eerst op te warmen, kan leiden tot snelle zuigeruitzetting en daardoor slijtage.

“Optimale onderdelenspeling in de motor wordt pas bereikt als de normale bedrijfstemperaturen zijn bereikt. Als de speling door de lage motortemperaturen minder dan normaal is en er meteen flink gas wordt gegeven, dan kunnen de interne temperaturen zeer snel stijgen. De zuigers warmen dan te snel op en zetten sneller uit dan de cilinderboringen. De kans op schuren en vastlopen in verband met de vrije ruimte wordt daardoor proportioneel verhoogd. Het beste is het motorblok normaal op te warmen voor de onderdelen belast worden, dit zorgt voor geleidelijke uitzetting van een koude motor”, aldus de gevraagde experts.

Vertaling? Er kan iets breken.

2. Zorg ervoor dat de olie goed circuleert

Een andere reden om je motorfiets op te warmen is om de olie te laten circuleren. “Koude olie is minder vloeibaar en wordt dus minder goed door het blok gepompt, waardoor het meer vatbaar is voor schade door een te dunne olie-film. Onder extreem koude condities is het zelfs mogelijk dat de olie niet in de oliepomp kan stromen, wat leidt tot beschadiging en slijtage van de lagers.

Vertaling? Ook hier kan er iets breken, deze keer door gebrek aan olie.

“De grootste kans op slijtage heb je bij een koude start, wanneer de olie nog moet worden gecirculeerd naar alle onderdelen in het bovenste gedeelte. Moderne motorblokken zijn hier uiteraard wel op voorbereid en er wordt altijd een goede olie geadviseerd. Liefst eentje die onder koude temperaturen ook nog een goede vloeibaarheid heeft”.

Hoe lang moet je de motor opwarmen?

Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen. De meeste rijders starten de motor en besteden een minuut of twee aan het opzetten van hun helm en het voorbereiden van de rit. Als ze er klaar voor zijn, is de fiets dat ook. Misschien niet het beste voor het milieu denk je? Dat is een versleten blok ook niet.

Dit is een korte weergave van wat de ‘professionals’ te zeggen hebben over dit onderwerp. Maar doen we dit als motorrijders eigenlijk? Praat mee en laat jou ervaring of mening horen onder bij het commentaar.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.