donderdag 18 april 2024

Jongere motorrijder heeft weinig belangstelling voor LiveWire

Harley-Davidson dacht het antwoord gevonden te hebben op de al jaren dalende verkopen. De LiveWire zou een nieuwe, jongere groep kopers verleiden tot de aanschaf van een Harley-Davidson product. Maar volgens dealers in de USA lukt dat nog niet erg. Ondanks positieve recensies van de LiveWire en waardering voor H-D’s poging om hun verdienmodel – motoren verkopen – veilig te stellen, meldt Reuters dat de meeste belangstelling voor de LiveWire uitgaat van bestaande H-D klanten. Dat leerde het nieuwsmediabedrijf uit interviews met 40 van de 150 officiële Harley-Davidson dealers die de USA rijk is.

Dat is wel een probleempje dat opgelost moet worden. Met de LiveWire wil H-D inspelen op het groeiende milieubewustzijn van jongeren. Zie het succes van Tesla. Vraag is dan ook wat jongere motorrijders weerhoudt een Harley-Davidson LiveWire aan te schaffen.

De vraagprijs van 29.799 dollar (zo’n 27.000 euro) zou de beoogde doelgroep afschrikken. Niet in de laatste plaats omdat de prijs past in een reeks vierwielige alternatieven als bijvoorbeeld de nieuwe Tesla Model 3. Deze auto heeft er door zijn in massa geproduceerde technologie voor gezorgd dat de prijzen van elektrische auto’s zijn gedaald.

Nu is de markt voor elektrische motoren nagenoeg maagdelijk en biedt het volop kansen. Voorlopig heeft de LiveWire nog weinig rivalen en richt het model zich meer op motorrijders dan op trends. Maar die prijs… Voorbeeld: de meest directe concurrent van de LiveWire – de Zero SR/F – kost 20.999 dollar (zo’n 19.133 euro). Hoewel Harley-Davidson vooral het premium imago heeft benadrukt door de LiveWire aan te bieden aan de bovenkant van de markt, is het ook een – berekend – risico door het als een merk te vermarkten.

Aan de andere kant: de LiveWire zal er op een zich ontwikkelende markt van elektrische motoren waarschijnlijk ook langer over doen een plekje op de markt te veroveren dan de meeste andere modellen. Ongetwijfeld verschiet Harley-Davidson dan ook niet van kleur door de resultaten. Harley heeft hoe dan ook meer vertrouwen in de wereldwijde verkoop van de LiveWire. Met name in Europa is een verschuiving gaande naar groenere mobiliteit, ondersteunt door een steeds fijnmaziger infrastructuur. En dat speelt de LiveWire alleen maar in de kaart.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen