Jorge Lorenzo terug in MotoGP voor 2020?

Jorge Lorenzo’s aankondiging in Valencia dat hij aan het eind van het MotoGP-seizoen 2019 met pensioen zou gaan, kwam voor raceliefhebbers toch wel als een schok.

Onmiddellijk na zijn vertrek ging de aandacht uit naar wie zijn plaats in het Repsol Honda-team zou innemen. Er werd gespeculeerd over wie dat zou kunnen zijn. HRC kondigde aan dat Alex Marquez een contract had getekend om samen met zijn broer Marc in het fabrieksteam te gaan rijden.

Jorge Lorenzo keerde na zijn vakantie op Bali, Indonesië, terug naar Zwitserland, waar hij nadenkt over zijn toekomst. De Spanjaard heeft op de Oostenrijkse TV al verteld dat hij verwacht in 2020 terug te keren in de MotoGP-paddock. Lorenzo heeft niet onthuld wat hij verwacht te gaan doen, maar het gerucht gaat al en paar weken dat hij op zoek is naar een betrekking bij de TV.

Lorenzo spreekt vloeiend Italiaans, Engels en natuurlijk Spaans Gezien zijn status als voormalig wereldkampioen, zal hij ongetwijfeld een riante vergoeding vragen. Dat maakt de spoeling wel wat dun, want zo groot zijn de budgetten niet van de mediabedrijven die de MotoGP-serie verslaan.

Nieuwe wending is het bericht van Motorsport.com-journalist Oriol Puigdemont . Die zegt dat Yamaha Lorenzo een rol heeft aangeboden om als testrijder voor de Japanse fabrikant te fungeren. Yamaha heeft sinds Jonas Folger, die aan het einde van het seizoen 2019 geen Europese testrijder meer gehad.

Yamaha-baas Lin Jarvis legde in Valencia uit dat Yamaha het testprogramma had willen stroomlijnen. Europese en Japanse testteams volgen vaak verschillende werkprogramma’s en leveren zodoende verschillende feedback aan. Dat bemoeilijkte voor Yamaha  de juiste richting te kiezen om op door te ontwikkelen. In de toekomst, legde hij uit, wil Yamaha met één Japans testteam werken, dat vaker op Europese testcircuits zou testen. Hoewel dat testprogramma zich vooral zou richten op de Japanse testrijders Katsuyuki Nakasuga en Kohta Nozane, sloot Yamaha het gebruik van een Europese testrijder niet uit. 

Aanvankelijk kreeg Johann Zarco de rol van Yamaha testrijder aangeboden, maar de Fransman werd duidelijk gemaakt dat hij, als hij de rol op zich nam, de kans om Takaaki Nakagami op de LCR Honda te vervangen, zou moeten afwijzen. Zarco koos voor de LCR Honda, maar kwam uiteindelijk terecht bij Avintia Ducati.

Met Zarco uit beeld, lijkt er een plek vrij voor Lorenzo. Die hielp in zijn Yamaha-tijd al mee aan de ontwikkeling van de Yamaha M1. Samen met Valentino Rossi gaf hij waardevolle feedback. Dat hielp Yamaha aan een motorfiets die vijf kampioenschappen won, waarvan drie werden gewonnen door Lorenzo.

Gezien de ernst van het letsel aan zijn ruggengraat – opgelopen door een crash in Barcelona en Assen – lijkt het onwaarschijnlijk dat Lorenzo ooit nog gaat racen. Volgend jaar wordt de coureur 33 en toen hij zijn pensioen aankondigde was hij opgelucht nooit meer een MotoGP-wedstrijd te hoeven racen.

Het letsel aan zijn rug is nog steeds de beperking die kan voorkomen dat hij testrijder wordt van Yamaha. Het bericht op Motorsport.com zegt ook dat Lorenzo een baan als testrijder is aangeboden, maar dat hij de aanbieding nog niet heeft aanvaard.

Toch hoeft een functie als commentator/analist bij een TV-zender niet te weerhouden om een rol als testrijder op zich te nemen. Stefan Bradl, testrijder bij HRC, werkt ook als presentator en pitlanereporter voor Servus TV, een Duits/Oostenrijkse zender. Maar wat Lorenzo ook besluit te doen, hij lijkt in 2020 zeker aanwezig te zijn in de paddock.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.