vrijdag 29 maart 2024

Kawa’s crossklappers

Het sleutelwoord voor de 2012 Kawasaki KX450 (foto boven) is instelbaarheid. En dat houdt dus niet op bij een in twee standen verstelbaar stuur, maar meer in de categorie ‘alles’. Uiteraard is het stuur óók verstelbaar, maar ook de risers zijn op vier verschillende manieren op de kroonplaat te bevestigen, daarnaast hebben ze ook verstelbare voetsteunen en heel, heel veel motorische opties. Allereerst is de motor voorzien van launch control, daarnaast is er ook de eenvoudige keus voor drie verschillende mappings. Optioneel is er zelfs een kit verkrijgbaar waarmee de injectie volledig naar eigen wens in te stellen is. En dat is nog slechts het digitale gedeelte, de motor is ook daadwerkelijk aangepakt, van nokkenassen tot een andere vorm van de uitlaat tot een nieuwe zuiger met nog minder wrijving.

Ook de KX250F (foto beneden) kent dezelfde elektronische opties, maar voor Kawasaki zijn ander zaken nog belangrijker. Zo is deze 250 de eerste crossmotor die uitgevoerd is met dubbele injectie. Terwijl een injector daar zit waar we gewend zijn, wordt deze bijgestaan door een tweede die veel verder in de airbox is geplaatst. Samen moeten zij de pluspunten van een injectiemotor combineren met die van een carburateur gevoede machine. De ene injector zorgt voor een scherpe gasrespons, terwijl de tweede vermogen en koppel voor zijn rekening neemt. Aangezien dit (mechanisch bekeken) verandert over het toerengebied, verschuift op eenzelfde manier de bijdrage van de ene injector ten opzichte van de ander.

Qua rijwielgedeelte is ook meer veranderd. Belangrijkste wijziging is de nieuwe Seperate Function Fork, wat inhoudt dat de verschillende taken van de vork nu gescheiden zijn over de linker en de rechterpoot. Niet nieuw in motorland, wel nieuw op een crosser. We hebben te weinig ruimte om de volledige, twee maal ruim twintig pagina’s tellende pdf-presentaties te bespreken, maar ga daarvoor naar je dichtstbijzijnde dealer of kijk op www.kawasaki.nl. De KX65, KX85 en KLX450R krijgen overigens enkel nieuwe kleuren en bestickering in 2012.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen