donderdag 28 maart 2024

Kawasaki voorkomt dat de voorkant op slot slaat: met een magnetische rem!

Na Yamaha’s nieuwste patent voor motorrijdersveiligheid, het AMSAS, en Honda’s kenmerkende elektronische sprongcontrole, ontbreken er nog twee Japanse giganten op de lijst: Kawasaki en Suzuki, alleen tot nu toe…

Kawasaki kondigt ook een nieuw patent aan dat bedoeld is om het rijden veiliger te maken, zowel op de weg als op het circuit. De gigant patenteert een systeem dat ingrijpt op een van de meest kritieke en belangrijke momenten bij het rijden op twee wielen, namelijk het remmen. Correct kunnen afremmen zorgt niet alleen voor een betere tijd op het circuit, maar ook voor een betere werking van de voorband (grip), wat zich ook vertaalt in een betere wegligging.

Zo werkt Honda’s ‘anti-omval’-technologie

Het moment waarop motorrijders heel vaak fouten maken, is in de fase van het loslaten van de rem, wanneer de voorvork zich ontspant door de belasting over te brengen. Als dit wordt gecombineerd met een slechte grip op het asfalt, een te steile hellingshoek of een te hoge bochtensnelheid, kun je te maken krijgen met de beroemde low-side, ook wel front-end lock-up genoemd.

Dus hoe wil Kawasaki het rijden veiliger en efficiënter maken? Dat zullen we nu uitleggen.

De oplossing is de magnetische rem.

Dit apparaat, een zogenaamde hulprem, wordt rechtstreeks op het kettingwiel gemonteerd en werkt rechtstreeks in op de eindaandrijving, waardoor deze wordt afgeremd, maar zonder druk uit te oefenen op de eigenlijke rem. Wanneer dit magnetische systeem in werking treedt, wordt de lastoverdracht die we eerder beschreven niet gehinderd, maar juist gedempt. Dit type elektronische interventie heeft waarschijnlijk een stabiliserend effect dat vergelijkbaar is met dat van de achterrem.

Maar het is nog niet duidelijk in het octrooi waar Kawasaki de energie voor dit systeem vandaan denkt te halen. Het elektrische systeem van een conventionele motorfiets is ontworpen voor 12 volt en de kleine afmetingen, in combinatie met de noodzaak om een laag gewicht te handhaven, beperken de maximale accuspanning. Om nog maar te zwijgen van racemotoren, waarvan de accu’s nog kleiner zijn. De enige plausibele oplossing is die waarbij de magnetische rem rechtstreeks door de dynamo wordt gevoed. Alleen dan zou het mogelijk zijn de nodige remkracht toe te passen.

In de patenten toont Kawasaki een ZX-10 R, een superbike met een racehart. De toepassing van deze technologie zou echter niet alleen beperkt blijven tot racers. En het zou interessant zijn om deze in werking te zien met name op motorfietsen uitgerust met radar.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen