vrijdag 27 januari 2023

Keert Yamaha terug met hybride motor?

Yamaha keert terug naar de hybride motor met een nieuw project dat heel anders is dan wat we tot nu toe op motorgebied hebben gezien. De scooter, die eruit ziet als een TMax, is eigenlijk een elektrische motor, maar gebruikt een kleine eencilinder benzinemotor om de accu’s op te laden om zo de actieradius te vergroten.

De plaats van de elektrische motor wordt aangegeven door nummer 51.

Inmiddels is de hybride technologie in auto’s bijna normaal te noemen. Op scooters en motoren wint elektrische aandrijving beetje bij beetje aan terrein. Yamaha was een van de eersten die hybride-concepten voorstelde, mede dankzij de nauwe relatie met Toyota. Yamaha was een van de motormerken die zich op deze nieuwe technologie richtten. Denk maar aan de Gen-Ryu, een onmiskenbaar futuristisch concept dat al in 2005 werd gepresenteerd en dat is uitgerust met de viercilinder R6 in combinatie met een elektrische eenheid.

Yamaha: geschiedenis in woord en beeld

Al in 2005 experimenteerde Yamaha met hybride concepten, zoals de Gen-Ryu.

De MP3 Hybrid van Piaggio, Honda PCX Hybrid (niet geïmporteerd in Europa) en de BMW C evolution zijn tot nu toe in serieproductie gegaan, terwijl Kawasaki en BMW ook enkele concepten hebben voorgesteld. Yamaha lijkt nu te werken aan een nieuwe hybride technologie die wordt toegepast op een scooter die eruitziet als de TMax. In dit patent zou de benzinemotor de enige taak hebben om het accupack op te laden. De elektrische aandrijving (in de patenten aangegeven met het nummer 51) wordt van stroom voorzien door een accu onder het zadel en is verbonden met het achterwiel door een ketting- of riemoverbrenging.

Tussen elektrische motor en ketting- of riemaandrijving zit een single-speed versnellingsbak.

De benzinemotor – een kleine eencilindermotor die voor de hoofdmotor is gemonteerd en verbonden is met de generator (aangeduid met het nummer 42) laadt de accu op, maar lijkt geen rol te spelen in de eigenlijke aandrijving van de scooter. Het idee is om een range extender te hebben, dat wil zeggen een systeem dat het mogelijk maakt om de actieradius te vergroten door de batterijen op te laden, zelfs tijdens het rijden.

Kleine eencilinder laadt de accu’s op, ook tijdens het rijden.

Voorlopig is het in ieder geval goed om te onthouden dat het slechts een octrooi is en dat het daarom moeilijk te zeggen is of en wanneer de Yamaha hybride werkelijkheid wordt.

2009 Yamaha HV-X concept
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen