Kleine en grote CBR aangepakt

UPDATE – Honda CBR1000RR Fireblade SP
Naast de gewone Fireblade gaat er komend jaar ook een SP-versie naar de showroom komen. Deze superbike bewapent zich met Öhlins-vering (NIX30 en TTX36) en radiaal gemonteerde monoblocs van Brembo. Om het racy uiterlijk extra te onderstrepen komt de SP als mono, dus geen plek voor een passagier. Het blok is net als bij de standaard Blade een tikkeltje sneller gemaakt, maar geniet je ook van het werk van Honda race-afdeling. Vanuit HRC ontvang je namelijk eersteklas zuigers en drijfstangen. Om lekker te gummen op het circuit wordt standaard een setje Pirelli Diablo Supercorsa SP gemonteerd.

Heel spannend zijn de wijzigingen aan de superbike niet, maar toch, zeker wel het vermelden waard. De CBR1000RR heeft namelijk wat extra pk’s gekregen, doordat de ingenieurs van Honda de cilinderkop onder handen hebben genomen. De flow van het brandstofmengsel en uitlaatgassen werd geoptimaliseerd (in- en uitlaatpoorten gewijzigd en gepolijst) en de compressie is verbeterd. Ook de uitlaat werd iets of wat gewijzigd, zoals een kleinere diameter (35 in plaats van 38 mm) en verticaal balanspijpje tussen cilinder 2 en 3. In totaal leveren deze wijzigingen 3 kW (nu 182,4 pk) en een sterker middengebied op. De PGM-DSFI-injectie werd uiteraard daar weer op aangepast.

Overigens kunnen we ook goed nieuws melden voor de supersportieve mannen en vrouwen die een nog betere Fireblade in de schuur hebben willen staan. Honda komt namelijk met een SP-versie van de CBR1000RR. Waarschijnlijk is dat ook de reden geweest dat Jonathan Rea bijgetekend heeft bij Ten Kate om nog een jaar in het zadel van de Fireblade te gaan zitten.

CBR300R
Het mag allemaal net ietsje meer zijn. Daarom vervangt Honda haar CBR250R voor een 300-exemplaar. De vloeistofgekoelde eencilinder (vierkleps, DOHC) kreeg er 37 cc extra bij en meet nu 286 cc. De upgrade van de cilinderinhoud is te wijden aan een 8 millimeter grotere slag. Het vermogen ten opzichte van de 250 is daardoor gelijk iets toegenomen, waardoor je nu op pad gaat met een maximale 30,9 kW @ 8.500 tpm. Koppeltechnisch moet je je vermaken met 27 Nm @ 7.250 tpm. Om de extra vibraties op te vangen is de balansas zwaarder uitgevoerd. De PGM-FI injectie van de CBR300R is van een nieuwe mapping voorzien en moet daardoor een betere gasrespons opleveren. Ook is de eindoverbrenging verlengd, waardoor de Honda beter te gebruiken is op de snelweg. De 300 moet onder ideale omstandigheden een benzineverbruik van 1 op 30,2 kilometer kunnen halen, waardoor je met de 13 liter-tank tot 390 kilometer komen. De CBR300R wordt standaard geleverd met ABS (was op de 250 gekoppeld aan een gecombineerd remsysteem) en weegt 164 kilo. Leverbare kleuren: Ross White Tricolore, Millenium Red en Black.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?