UPDATE Komt Hero met de Hastur naar Europa?

UPDATE 13-2-2014, 15.35 uur
Edwin Belonje, Managing Director van EBR Europe, laat ons het volgende weten over de mogelijke komst van de Hastur 620 in Europa: “EBR Europe is sinds oktober vorig jaar bezig met het optuigen van het distributienetwerk voor EBR in Europa. In die ontwikkeling is recent het nieuwe hoofdkantoor van EBR Europe in Alkmaar in gebruik genomen en momenteel zijn de voorbereidingen in volle gang om de EBR 1190RX op de Europese markt te introduceren.” 

“EBR USA is in de Verenigde Staten de officiële importeur van Hero, waarvan in juni de eerste producten zullen worden geïntroduceerd. Daarnaast werkt EBR nauw samen met Hero voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Een aantal daarvan was eerder deze maand te zien op de Auto Expo Show in Delhi, India. Over de import, sales en marketing van Hero in Europa kunnen momenteel nog geen mededelingen worden gedaan.”

“Afgezien van de persinformatie over de HERO Hastur 620 is ons op dit moment verder niets bekend over deze motorfiets. Het is momenteel onbekend of dit prototype in productie zal gaan en derhalve kan ik niet bevestigen of de HERO Hastur 620 in Europa op de markt zal komen.”

BERICHT 13-2-2014, 9.32 uur
Nog maar net bekomen van de waar-zit-de-voorkant-Hero RNT openden we angstig een nieuwe e-mail van de Indiase fabrikant, die wij voornamelijk kennen van de samenwerking met EBR (Erik Buell Racing) in onder andere het WK Superbike. Maar die angst bleek dit keer volledig ongegrond te zijn, want de Hastur 620 is een hele andere motorfiets. Of beter gezegd, in tegenstelling tot de RNT is de Hastur een motorfiets … Wel doet ‘ie natuurlijk denken aan een tweewieler van een Oostenrijks motormerk dat bekend staat om het gebruik van oranje kleuren. 

Het kloppend hart van de Hastur is een door Hero ontwikkelde 620cc paralleltwin. Met 80 pk bij 9.600 toeren per minuut en een maximaal koppel van 72 Nm bij 7.750 toeren per minuut lijkt Hero het serieus te menen. Van nul naar 100 kilometer per uur moet kunnen in slechts 3.8 seconden en de topsnelheid zou zelfs 240 kilometer per uur bedragen. Of je je dan nog een beetje kunt vasthouden… O ja, het rijklaargewicht zou slechts 160 kilogram zijn.

De vraag is natuurlijk of we de Hastur in Europa gaan zien. Hero wil er nog niet veel over kwijt maar dat de onderzoeks- en ontwikkelingscentra van EBR en de Indiaanse fabrikant nauw samengewerkt hebben bij de totstandkoming van de nieuwe naked zegt veel. Wij hebben de vraag uitstaan bij beide fabrikanten en hopen snel meer nieuws te kunnen brengen. 

Verder kwam Hero ook met de Splendor Classic, volgende de Indiase fabrikant de eerste caféracer ooit in het 100cc-segment. Het gebruik van chroom, ronde onderdelen als de koplamp en een klassiek instrumentenpanel moeten de Splendor een concurrent maken voor die andere fabrikant uit India, Royal Enfield. Wij zijn wederom benieuwd. 

Hieronder een klikbaar fotoalbum van de Hastur. Let vooral op hoeveel pers er aanwezig was bij de presentatie tijdens de Auto Expo The Motor Show 2014 in India. 

 

[justified_image_grid ids=19367,19368,19369,19370,19371,19372,19373,19374]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.