13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

KRGT-1: groeten uit Hollywood

De als maar uitdijende custom-scene verwelkomt een nieuwe, in kleine serie geproduceerde tweewieler. De Arch KRGT-1. De KR in de typeaanduiding staan voor de initialen van, u raadt het al, Hollywood-acteur Keanu Reeves. De motorgekke Reeves (altijd goed) richtte enige jaren geleden samen met custombouwer gard Hollinger de ‘Arch Motorcycle Company’ op en werpt nu dus, na een eerder prototype, de eerste vrucht af. De KRGT-1. 

De machine is opgebouwd rond een S&S blok, een beproefd concept in de Amerikaanse custombouwerij. Het is wel opvallend in die zin dat het prototype nog was uitgerust met een Harley Shovelhead. Maar goed, die is dus ingeruild voor een 124 cubic inch, dubbelnoks S&S V-twin met zesbak. Een dik tweeliter blok dus, goed voor 120 pk en, veel belangrijker: 164 Nm. 

Om de vervelende luchtinlaat aan rechterzijde van het blok te vermijden is een vrij ingenieuze oplossing gevonden middels twee ‘ram air’ kanalen die vanachter de koplamp hun weg zoeken naar de gasklephuizen. Het blok hangt in een gietijzer ruggengraatframe.

De tank is een waar kunststukje, gefreesd uit een massief stuk aluminium, een proces dat volgens Reeves 66 uur in beslag neemt. Een en ander drukt natuurlijk ook aardig op de productiekosten. Wat ons brengt bij de hamvraag. Wat kost ie eigenlijk? Welnu, in de VS 78.000 Dollar, dat is inclusief 12.000 dollar aanbetaling. Tel daar BTW, BPM en nog een hele riedel invoerpaperassen bij op en een ton aan euro’s wordt fluitend gepasseerd.

Voor de liefhebber zullen we maar zeggen.

 

 

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen