KRGT-1: groeten uit Hollywood

De als maar uitdijende custom-scene verwelkomt een nieuwe, in kleine serie geproduceerde tweewieler. De Arch KRGT-1. De KR in de typeaanduiding staan voor de initialen van, u raadt het al, Hollywood-acteur Keanu Reeves. De motorgekke Reeves (altijd goed) richtte enige jaren geleden samen met custombouwer gard Hollinger de ‘Arch Motorcycle Company’ op en werpt nu dus, na een eerder prototype, de eerste vrucht af. De KRGT-1. 

De machine is opgebouwd rond een S&S blok, een beproefd concept in de Amerikaanse custombouwerij. Het is wel opvallend in die zin dat het prototype nog was uitgerust met een Harley Shovelhead. Maar goed, die is dus ingeruild voor een 124 cubic inch, dubbelnoks S&S V-twin met zesbak. Een dik tweeliter blok dus, goed voor 120 pk en, veel belangrijker: 164 Nm. 

Om de vervelende luchtinlaat aan rechterzijde van het blok te vermijden is een vrij ingenieuze oplossing gevonden middels twee ‘ram air’ kanalen die vanachter de koplamp hun weg zoeken naar de gasklephuizen. Het blok hangt in een gietijzer ruggengraatframe.

De tank is een waar kunststukje, gefreesd uit een massief stuk aluminium, een proces dat volgens Reeves 66 uur in beslag neemt. Een en ander drukt natuurlijk ook aardig op de productiekosten. Wat ons brengt bij de hamvraag. Wat kost ie eigenlijk? Welnu, in de VS 78.000 Dollar, dat is inclusief 12.000 dollar aanbetaling. Tel daar BTW, BPM en nog een hele riedel invoerpaperassen bij op en een ton aan euro’s wordt fluitend gepasseerd.

Voor de liefhebber zullen we maar zeggen.

 

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.