UPDATE: KTM, Husqvarna, GasGas en Moto Morini stoppen productie

Update 17-3-2020

Naar verwachting zullen meer merken besluiten de productie op te schorten. Met deze zin sloten we onderstaand bericht gisteren af en – helaas – blijkt dat al heel snel de waarheid te zijn… De Ducati-fabriek in Borgo Panigale (Bologna) blijft tot en met 25 maart dicht om ‘de veiligheidsmaatregelen te kunnen implementeren op de productielijnen die worden aangegeven in het nieuwe regelgevingsprotocol’.

Dat klinkt wat ingewikkeld, maar heeft er natuurlijk alles mee te maken dat de situatie in Italië een stuk erger is dan bij ons. En dat vraagt een andere werkwijze. Alle ondersteunende diensten voor Ducati-klanten, zoals de levering van reserveonderdelen, blijven wel gegarandeerd.

CEO van de Ducati Motor Holding, Claudio Domenicali: ‘Ik ben trots op hoe de mensen van Ducati dit moeilijke moment van een noodsituatie in de gezondheid doorstaan, de richtlijnen respecteren en de ontvangen instructies opvolgen.”

Ook Yamaha heeft gisteren laten weten fabrieken voorlopig te moeten sluiten, in zowel Frankrijk als Italië. Het hoofdkwartier van Yamaha Motor Europe in het Nederlandse Schiphol-Rijk blijft vooralsnog open, maar daar wordt wel gewerkt met beperkte bezetting.

Waar Ducati spreekt van 25 maart, heeft Yamaha heeft over tot en met 22 maart. Voor wat het waard is natuurlijk, want uiteraard zullen beide fabrikanten blijven inspelen op de steeds veranderende situaties.

Eric de Seynes, CEO van Yamaha Motor Europe: “De gezondheid van onze medewerkers heeft op dit moment prioriteit, net als onze sociale verantwoordelijkheid. Om die twee redenen hebben we besloten de productie in onze fabrieken tijdelijk stil te leggen.”

Dat ook de motorsport niet ontkomt aan de corona-crisis, is helaas wel duidelijk inmiddels. Het volgende grote evenement dat niet doorgaat, is de beruchte TT op het Eiland van Man. ‘De beslissing om te annuleren is niet zomaar genomen en alle opties, inclusief uitstel of een latere beslissing, zijn in detail overwogen. Vertegenwoordigers van de regering van het eiland Man zullen nu de gevolgen bespreken met alle relevante bedrijven, belanghebbenden en individuen die door deze annulering worden getroffen”, aldus de Minister van Onderneming. Het is overigens niet de eerste keer dat deze TT niet doorgaat in deze eeuw, want in 2001 werd het evenement afgelast vanwege de Mond-en-klauwzeer-crisis.

Bericht 16-3-2020

De motorindustrie is net zo gevoelig voor wereldwijde crises als elke andere industrie. Als gevolg van het coronavirus hebben KTM, Husqvarna, GasGas en Moto Morini de productie onlangs stilgelegd.

De belangrijkste faciliteiten van KTM en Husqvarna bevinden zich in Mattighofe, Oostenrijk. Dat van GasGas bevindt zich in Girona, Spanje. De faciliteiten van Moto Morini bevinden zich in Trivolzio, Italië, een dat is bijzonder hard getroffen door de uitbraak. Het is volkomen logisch dat deze fabrieken in de nasleep van de pandemie zouden worden gesloten.

In een verklaring zegt Moto Morini: ‘We zijn bezorgd, maar we zijn er ook zeker van dat we de noodsituatie zullen overwinnen en weer gaan groeien. Italië heeft het vermogen om het te doen: we zijn een structureel sterk land. We zullen de crisis zeker overwinnen door eensgezind op te treden.’

Er is geen officiële datum waarop de productie weer wordt hervat. De uitbraak moet eerst zijn uitgewoed. Naar verwachting zullen meer merken besluiten de productie op te schorten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.