vrijdag 3 februari 2023

KTM werkt aan nieuw 990 cc LC8c-motorblok

Het LC8c parallelle-twin motorblok zou kunnen komen in een nieuwe 990 cc versie, volledig herzien ten opzichte van de huidige. Vrijwel alle onderdelen veranderen, maar de motorsteunen blijven ongewijzigd, zodat de nieuwe motor in bestaande frames past. Hij zal waarschijnlijk worden gebruikt op de nieuwe 990 Duke, 990 Adventure en RC 990, evenals op toekomstige CFMOTO-modellen.

De LC8c paralleltwin motor is een handelsmerk van KTM. Hij verscheen voor het eerst in de 799 cc ‘790’ versie en is sindsdien geëvolueerd tot de huidige 889 cc ‘890’ versie, maar een nieuwe ‘990’ versie komt wellicht binnenkort. Volgens platform BikeSocial vertelt de informatie die KTM heeft ingediend om het ontwerp van deze nieuwe motor te registreren ons dit.

Koenigsegg elektrisch motorblok: 340 pk, 600 Nm, 30 kg

Die eerste vergroting van de cilinderinhoud was te danken aan het “relatief eenvoudige” werk om de boring van de motor te vergroten van 88 mm tot 90,7 mm, en de slag van 65,7 mm tot 68,8 mm. Volgens deze informatie zal de volgende versie daarentegen een volledige revisie van de LC8c parallelle-twin motor ondergaan, met een update die praktisch elk onderdeel zal beïnvloeden, tot een cilinderinhoud van bijna 1.000 cc.

Aan de rechterkant van de motor omvatten de nieuwe kenmerken een nieuwe cilinderkop, nieuwe cilinders, een nieuw carter en een nieuw carter. In de praktijk zouden in één oogopslag alleen het waterpompdeksel, de bobines en de gasklephuizen ongewijzigd blijven. Een nadere blik op de motor bevestigt dat KTM werkt aan een verdere vergroting van de cilinderinhoud en kiest voor een verlengde slag. Om de extra hoogte van de nieuwe cilinders te compenseren, blijkt de nieuwe LC8c-motor een compactere cilinderkop te hebben, waardoor de totale afmetingen gelijk blijven.

Aan de voorkant zien we een belangrijke verandering: de oliepan. Bij de nieuwe motor is het carter naar één kant verplaatst, waardoor meer ruimte onder de motor vrijkomt voor de katalysator en de uitlaat. De oliekoeler is ook vergroot, en de uitlaatpoorten lijken groter dan voorheen. De gietstukken voor het transmissiehuis en de plaatsing van de startmotor veranderen ook. Ondanks alle veranderingen heeft de nieuwe motor dezelfde motorsteunen als de huidige ‘versie’, waardoor hij in bestaande chassis past.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen