woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Kwestie Hochtaunus: ook in Nederland binnenkort tijdelijke wegafsluitingen voor legale motorfietsen?

Duitsland: elektrische motorfietsen niet welkom in de Hochtaunus (Hessen)

Dacht je met een elektrische motorfiets onaantastbaar te zijn voor de rijverboden, vergeet het maar. In de regio Hochtaunus (Hessen) zijn er momenteel tijdelijke wegafsluitingen voor legale motorfietsen van kracht. Toen de maatregelen in werking traden, was niet duidelijk of elektrische motorfietsen – want stil – ook onder het verbod vielen. De verkeersautoriteit van de regio Hochtaunus verwijst naar de tekst uit het Duitse Kentekenbesluit. Die zegt: ‘Motorrijwielen: tweewielige motorrijtuigen met of zonder zijspan, met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc in geval van een verbrandingsmotor, en/of met een aan het ontwerp gerelateerde maximumsnelheid van meer dan 45 km/u’. In het citaat gaat het in de zin om ‘en/of’. Het een of het ander dus. Op basis daarvan worden ook elektrische moorfietsen geweerd, want je kunt het aantal cc’s niet vaststellen, maar wel de topsnelheid.

Je gaat het pas zien als je het door hebt. Dankzij Johan Cruijff weten we al jaren dat dit geldt voor voetbal, maar bij de Hochtaunus-kwestie blijkt het ook prima te passen bij elektrisch rijden. Want dat elektrisch rijden is toch een mogelijke oplossing voor alle geluidsdiscussies op dijken, De Posbank en de Limburgse heuvels? Elektrisch voorbij zoeven kan immers onmogelijk als overlast opgemerkt worden. Maar, speelt dat fluisterstil kunnen rijden wel een rol in dit geval? Als we naar de Hochtaunus-motorfietskwestie kijken duidelijk niet, want daar draait het dus ineens om het aantal cc’s en de maximale topsnelheid. Hoewel ineens… Dat valt wel mee, want volgens de Duitse Federale Vereniging van Motorrijders (BVDM) gaat de geschiedenis van deze kwestie terug naar 26 maart 2019 toen er, onder aanvoering van de politieke partij CDU, een aantal wegafsluitingen voor motoren werd aangekondigd. Tussen mei en september 2019 werden verschillende wegvakken rond de Großer Feldberg elk in totaal negen dagen afgesloten. Op deze manier werd getest om te zien of zulke afsluitingen een positieve uitwerking hebben op het aantal ongevallen en de geluidsoverlast.

Duitsland: elektrische motorfietsen niet welkom in de Hochtaunus (Hessen)

Opvallend is dat vanaf het eerste moment door niemand cijfers gepresenteerd kunnen worden over die ongevallen en overlast. Onder andere doordat er nooit eerder politiecontroles zijn geweest. Meer dan aannames zijn het dus niet en dat is iets dat we helaas ook vaak in Nederland merken. Ook wordt er voor het onderzoek niet gekeken naar alternatieve maatregelen om geluid en snelheid te verminderen. Welnee, afsluiten die hap ‘und schnell bitte’!’ Al snel komen er ook protesten vanuit de motorwereld. Zonder succes en zelfs op het aanbod om actief mee te denken krijgt onder andere de BVDM niet eens een reactie. Even is er hoop wanneer er lokale verkiezingen plaatsvinden – heel belangrijk rondom dit soort besluitvorming in Duitsland – en politici een aantal beloften doen om die vervolgens… niet na te komen. Sterker nog: de motorclubs moeten uit de media vernemen dat er ook in 2022 afsluitingen komen. Weer als test.

Nieuw dieptepunt

Begin juni 2022 wordt een nieuwe dieptepunt bereikt als blijkt dat zelfs elektrische motoren niet welkom zijn op voor motoren afgesloten wegen, hoewel ze eerst formeel nog wel toegelaten werden. De uitleg daarachter is zonder meer zorgelijk, want de Duitse wetgeving maakt geen onderscheid tussen een verbrandingsmotorfiets en een elektrische motorfiets. Op het gebied van ongelukken en veiligheid ergens wel te begrijpen, aangezien je helaas ook met een elektrische motor heel hard kunt vallen. Op het gebied van geluidsoverlast een stuk ingewikkelder. Het maakt de huidige discussie rondom geluidsoverlast direct ook een stuk ingewikkelder, want wegen die nu afgesloten worden gaan echt niet zomaar weer open. Ook niet voor elektrische motoren dus…

Voor wie nu denkt dat Duitsland hierin een uitzondering is, helaas. Navraag van Motor.NL leert ons dat dit in Nederland precies hetzelfde is. ‘Ook hier maken we geen onderscheid tussen motorfietsen, dus ook niet als er een verbrandingsmotor óf elektrische motor wordt gebruikt. Voor wat betreft het geluid moet de motor binnen de maximale norm blijven, maximaal 80 dB bij dynamische meting en maximaal 95 dB bij statische meting. Voor wat betreft afgesloten wegen voor motorfietsen: wegbeheerders kunnen ook in Nederland wegen afsluiten voor bepaalde categorieën voertuigen, bijvoorbeeld motorfietsen, tijdens bepaalde tijden. Wegbeheerders moeten daarbij wel de belangen van verkeersgebruikers afwegen tegen de belangen van omwonenden’, zo blijkt uit een reactie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Oftewel: de gevolgen van motoroverlast kunnen ons nog veel langer blijven achtervolgen dan al gedacht werd.

Veilig Verkeer Nederland: 30 km/u in alle steden en dorpen als norm

Verdwenen euro’s

Kijken we verder dan alleen de geluidsproblematiek, wordt met het Hochtaunus-verhaal helaas ook duidelijk dat de positie van motorrijders aan het veranderen is. Nog niet zo lang geleden werden motorrijders in bijvoorbeeld Catalonië gezien als enorm interessante inkomstenbron, naast het strandtoerisme. Promotor, onderdeel van Motor.NL, werd zelfs speciaal uitgenodigd om te ontdekken hoe gastvrij ze in Catalonië waren voor motorrijders. Goed asfalt, goede hotels met motor(fiets)voorzieningen en aantrekkelijke kortingen, het kon allemaal niet op. De laatste tijd blijft het helaas stil uit die hoek.

Dichter bij huis zien we vergelijkbare veranderingen. Bikershotels worden steeds vaker gesloten of omgebouwd en onlangs plaatsten wij een artikel dat Baton Rouge te koop staat. En nee, niet uit luxe. Opvallend daarbij is dat het motorrijden in de Ardennen, De Eifel en de Alpen (plus nog 101 andere gebieden) populairder lijkt dan ooit. Zeker na twee jaar corona, al kan juist die crisis een grote rol spelen bij het sluiten van steeds meer motorcafés en motorhotels. De 95-decibelregel in Oostenrijk, de strenge regels in Zwitserland en het afsluiten van steeds meer wegen in Duitsland helpt daar uiteraard niet bij.

En nu?

Het is de vraag die op dit moment iedereen stelt, maar waar nog met geen zinnig woord iets over te zeggen valt. Niet in de laatste plaats omdat het nog steeds om een proef gaat, maar dat er van alles speelt mag duidelijk zijn. Net als dat elektrische motorfietsen het afsluiten van wegen voor motoren ook niet kan oplossen… Het maakt nogmaals duidelijk dat Hugo Pinkersterboer van de Motorrijdersactiegroep (MAG) het juist had een tijdje geleden tegenover Motor.NL. Het is echt één voor twaalf… En nee, daar wordt echt geen enkele motorrijder gelukkig van.

Fotografie: ANP/HollandseHoogte/Olaf Kraak

Over de Hochtaunus

De zogeheten Hochtaunuskreis is een Landkreis (een regionale bestuurseenheid) in de Duitse deelstaat Hessen. Er wonen dik 200.000 inwoners en Bad Homburg vor der Höhe is de hoofdstad. Vanwege de prachtige wegen, de gunstige ligging en het feit dat je er vanaf Venlo in een uurtje of drie kunt zijn, gaan veel motorrijders die kant op. Zeker in combinatie met Winterberg, dat ongeveer 150 kilometer noordelijker ligt, is het een erg geliefde bestemming voor motorrijders uit de Benelux, Noord-Frankrijk en uiteraard Duitsland zelf. Er wordt daardoor dus volop geprofiteerd van motorrijders, alleen lijken die helaas steeds minder welkom.

Reactie Vera de Bruijn, Motorrijdersactiegroep (MAG)

‘Het verhaal van de Hochtaunus is er één dat we helaas vaker horen. Uit wetsgeschiedenis blijkt dat je een weg voor een bepaalde voertuigcategorie niet alleen vanwege geluidsproblematiek mag afsluiten. De uitleg is vrij ingewikkeld, maar het komt er in het kort op neer dat het bijvoorbeeld in combinatie met veiligheid wel mag. Dat is dan ook een trucje dat veel gemeenten gebruiken. Vaak gaat het daarbij om subjectieve veiligheid, want onderzoekscijfers zijn er eigenlijk nooit, maar dat is voor de rechters blijkbaar geen probleem. Op dit moment speelt dat in Nederland bij Bodegraven rondom De Meije. Zelfs de politie heeft een negatief advies gegeven voor de afsluiting, maar dat is een advies en daar hoeft dus niets mee gedaan te zijn.’

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

1 Reactie

  1. We zijn te netjes. We moeten net als de boeren op onze strepen gaan staan. Gewoonweg negeren van de wegafsluiitingen voor motoren, de borden weghalen en vooral met massa’s motoren daar gaan rijden en de media hierbij betrekken, journaal, kranten e.d.
    Het preken voor eigen parochie van knmv, mag en andere motor gerelateerde organisaties helpt niets, juist de groepen die het hardst schreeuwen krijgen hun zin. Dan moeten wij ook maar eens heel hard gaan schreeuwen en een nationale ‘negeer de wegafsluitingsdag voor motoren’ uitroepen. Misschien dat de boeren ons willen helpen, die rijden ook vaak motor.

Reacties zijn gesloten.