donderdag 2 februari 2023

Veilig Verkeer Nederland: 30 km/u in alle steden en dorpen als norm

Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, wordt een maximumsnelheid van 30 km/u de norm in de bebouwde kom en wordt 50 km/u de uitzondering. Nu is het nog andersom. De lagere maximumsnelheid kan volgens de organisatie veel leed voorkomen.

Fotografie: Markus Frissa

Verschillende gemeentes zijn al om en zien het liefst dat 30 km/u de norm wordt binnen de bebouwde kom. Veilig Verkeer Nederland deelt dat standpunt. Op de website geeft de organisatie aan dat het veel werk kan schelen om van 30 km/u de norm te maken, in plaats van per weg kijken of 30 km/u gewenst is. 

Vier grootste steden willen 30 km/u binnen bebouwde kom

,,Op dit moment zijn er nog allerlei voorschriften voor de weginrichting van een 30 km-gebied”, aldus de verkeersveiligheidsbond. ,,Dat betekent dat een wegbeheerder eerst moet aantonen dat de lagere snelheid gewenst is. Vervolgens moet de weginrichting daarop worden aangepast. Denk aan de toepassing van verkeersdrempels en wegversmallingen. Dat maakt het doorvoeren van een lagere snelheid kostbaar en lastig. Wij draaien het daarom graag om: maak 30 km/u de norm, tenzij een wegbeheerder kan aantonen dat een hogere limiet gewenst is.’’

Aanpassen regelgeving ‘vrij complex’

Voorlopig is het nog lastig om dergelijke wijzigingen door te voeren. In de Tweede Kamer ligt sinds eind vorig jaar het verzoek om regelgeving aan te passen zodat 30 km/u de norm wordt in de bebouwde kom. Het is nog niet bekend of en wanneer dat het geval wordt. Volgens Veilig Verkeer Nederland is het aanpassen van de regelgeving ‘vrij complex.’

Bron: VVN.nl / AD.nl

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

3 Reacties

  1. Ik denk dat het onverstandig is om dit te doen.
    Nu is nog heel nadrukkelijk onderscheid zichtbaar waar 30 en waar 50 gereden mag worden. De meeste mensen realiseren zich heel goed dat ze in een 30km gebied rijden en dat dat om een reden is. Als alles 30km zone wordt gaat dat verschil verdwijnen en zal er ook in “oude” 30km zones (waar dit echt nodig is) vaker te hard gereden worden.

  2. 30 km in dorpen en steden geen goed plan dat is zeker in de grotere steden .die hebben vaak een buiten rondweg daar zou min 50 km Max 70 gereden kunnen worden ,om de grote verkeersstroom weg te werken in de spits in centrum is 30 km ok.Vervolgens in de kleine dorpen waar je zo doorheen rijd 30 km ok .
    Opmerking :verkeersveiligheid zou ik voorstander zijn e Bikes en snorbrommers e- of niet ,minimaal helm plicht zoals op een speedpeddel dit wordt ook maar uitgesteld.
    Ook voor motorrijders zou minimaal motor kleding verplicht moeten zijn en handschoenen horen daar zeker ook bij .
    Maar daar is de grootste groep die verantwoordelijk rijd en beseft wat er kan gebeuren als het toch een keer mis gaat mee eens .

  3. Op zich een heel logisch voorstel. En in veel woonwijken is 30 km, terecht, de norm. Maar rücksichtslos alles ’30’ maken, gaat voorbij aan de waarde van doorgaande wegen. Dus enige nuance zou te prijzen zijn. Zeker wanneer wij als motorrijders én onze uitlaten en dempers én onze rechterhand onder controle hebben.

Reacties zijn gesloten.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen