Laagste filezwaarte sinds 2006

De filezwaarte daalde in het eerste kwartaal met 30 procent. Dat blijkt uit de gemiddelde filezwaarte van de afgelopen zes jaar. Deze is sinds 2006 nog niet zo laag geweest. De filezwaarte wordt gemeten door de lengte keer de duur van de file te berekenen. De belangrijkste oorzaken zijn het overwegend gunstige weer, de economische situatie en de verbeterde infrastructuur. Vooral de avondspitsen waren minder druk.

Het belangrijkste knelpunt in het afgelopen kwartaal was de A4 Amsterdam-Den Haag tussen Roelofarendsveen en Hoogmade. Sinds de opening op 3 maart van een nieuw aquaduct, behoort het beruchte knelpunt op de A4 bij Hoogmade op de rijbaan richting Den Haag tot het verleden. Het verkeer richting Amsterdam stond echter in de afgelopen maand nog dagelijks in de file tussen Leidschendam en Zoeterwoude. Vanaf vandaag moet ook het verkeer richting Amsterdam beter doorstromen. Er is een rijstrook bijgekomen en nu zijn er drie versmalde rijstroken beschikbaar. In 2014 moeten de werkzaamheden aan de A4 helemaal klaar zijn.

Een van de drukste spitsen van de afgelopen maand was die van dinsdagochtend 20 maart. Door de laagstaande zon waren er een aantal ongelukken. Vooral op de A12 richting het oosten had het verkeer daar veel hinder van. In totaal stond er tijdens de spits 271 kilometer file.

Bron en foto: ANP
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.