Eens, de kop van dit artikel is vals, gericht op clickbait. Maar we hebben nu je aandacht voor het volgende.
We moeten toch echt eens bij onszelf te rade gaan. Om geluidoverlast te beperken is het El Parque Natural de los Altos Pirineos, op de grens van Frankrijk, Spanje en Andorra, verboden gebied voor motorfietsen. Dus ook als je motorfiets voldoet aan alle keuringseisen en je heb je er nooit met je vingers aangezeten, dan nog kom je ‘Speciale Zone voor Geluidskwaliteit’ (ZEPQA) niet in. Dit maakt een groot gebied van 80.000 hectare ontoegankelijk voor motorrijders. Elektrische voertuigen en auto’s vallen niet onder het verbod. Dat is oneerlijke discriminatie, zegt Moto de Campo Sostenible.
Te luid geluid is ook in 2023 nog steeds uit
Dat je tegen zo’n verbod ingaat, begrijpen we, want het voelt oneerlijk. Maar laten we niet gaan wijzen en de oplossing vooral bij onszelf zoeken. Ook in Nederland hebben we te maken met afsluitingen van gebieden en wegen waar het fijn rijden is. Ook in Nederland verpest een handjevol motorrijders het voor de rest. Die rijden met een herriepijp of jagen hun motorfiets te pas en te onpas hoog in toeren omdat het zo lekker klinkt. Kap daar nou eens mee!
In Nederland verzet de MAG zich tegen wegafsluitingen, omdat voorbijgegaan wordt aan het feit dat de meeste motorrijders die gasten op zo’n lawaaibak ook wel kunnen schieten. De MAG ziet het gevaar dat de motorhobby aan banden wordt gelegd al opdoemen. Daarom voert de MAG ook in 2023 de campagne Te Luid is Uit. Weet dat polariserende belangenclubs van dijkbewoners en bewoners van stiltegebieden iedere kans aangrijpen om alle motorrijders over een kam te scheren, herrieschopper of niet. Bovendien oefenen ze zware druk uit op de overheid om op te treden. Aan de MAG hebben we te danken dat de overheid niet zwicht en overgaat tot het uitsluiten van motorfietsen op alle wegen waarover we graag rijden. Maar het sentiment kan zomaar veranderen.
Motor.NL koestert de vrijheid van motorrijden, maar als we niet oppassen mogen we straks met onze motorfietsen – gechargeerd – alleen nog op snel- en N-wegen rijden. En daar is geen moer aan. Laat Nederland geen Speciale Zone voor Geluidskwaliteit worden waar alleen elektrische voertuigen en auto’s mogen rijden.
Bron: FEMA
vrijheid is een relatief iets. Waar gaat jouw vrijheid over de grenzen van anderen en hoe belangrijk is het voor jou om daar geen rekening mee te houden? Elke keuze heeft consequenties en de keuze voor illegale, luide uitlaten heeft als consequentie dat mensen daar bezwaar tegen gaan maken. Handhaving is blijkbaar iets te veel gevraagd en als je al kiest voor iets illegaals, kies je dus ook voor een ‘pakkans’. Helaas is die voor geluid en snelheid relatief laag. Gevolg van die ‘vrijheid’ is dat de overheid andere methodes gaat gebruiken om de bewoners van de gebieden waar dit een ‘issue’ is tegemoet te komen, domweg gaat verbieden, motoren, racefietsen en (luidruchtige) auto’s zullen dan geweerd worden uit die gebieden, tenzij je er woont.
Boxerjogs,
Als nou iedereen zijn of haar hersens gebruik, doe dan normaal en rij dan ook normaal. als we nog lang van onze hobby willen genieten zullen we ons af moeten vragen: waar zijn we mee bezig ! We weten allemaal dat lawaai niet in onze maatschappij thuis hoord. Wij willen toch genieten van onze mooie motortouren hier en overal in europa.
Wij voelen ons vogelvrij op onze motoren maar, dat wil niet zeggen dat alles mag. Er zijn nu eenmaal regels en daar zullen we links of rechtsom aan moeten voldoen !! Denk eens na, als jij aan een mooi dijkweggetje zou wonen en al die herrie makers komen voorbij, wat is jou reactie dan ??. Kan me zo voorstellen wat voor een maatregel je zou toepassen.
Het is al zo vaak geschreven: TE LUID IS UIT !!!
Wat mij betreft verbod op rijden in grote groepen. Uitlaten, ook originele, stiller en behoudende rijstijl.
In 6 dagen twee reacties. Geweldig, dus niet. Blijkbaar niet boeiend genoeg. Houd aub. rekening met elkaar en voorkom wegafsluitingen. Eens wat hierboven geschreven wordt: Te luid is uit!!!