vrijdag 29 maart 2024

Te luid geluid is ook in 2023 nog steeds uit

Terwijl jij – hopelijk – dit stukkie leest, is het al bijna april en dat wil zeggen dat we alweer op minder plekken in Nederland welkom zijn. Per 1 maart ging op een aantal plaatsen het motorweekendverbod weer in; op andere plaatsen bijna dus. Om nieuwe afsluitingen te helpen voorkomen, vragen we jullie opnieuw aandacht voor de campagne Te luid geluid is uit. De boodschap is ongewijzigd; wij vragen je niet meer (en niet minder) dan rekening met je omgeving te houden. Als we het met z’n allen aanpakken, kan het niet anders of de irritatiegraad onder de klagers daalt. Is dat het enige antwoord op afsluitingen en afsluitingsplannen? Nee! Wegbeheerders, bewoners en andere partijen worden hier ook direct op aangesproken. Er zijn vanuit de Motorrijdersactiegroep (MAG) drie rechtszaken in voorbereiding en georganiseerde acties worden niet uitgesloten. Maar hoe meer de boodschap van de campagne navolging krijgt, des te groter is de kans op succes bij al deze initiatieven. Namens heel veel motorrijders, bedankt! En, vergeet vooral niet te genieten, want motorrijden blijft natuurlijk het mooiste wat er is. Ook als te luid geluid uit is.

Hugo Pinksterboer (MAG) over geluidsproblematiek: ‘Het is één voor twaalf’

Niet roomser dan de paus!

Om misverstanden te voorkomen, Te luid geluid is uit wil motorrijders zeker niet muilkorven of ze vragen om roomser te zijn dan de paus. Dat zijn we zelf ook niet! Wel willen we de door een kleine groep veroorzaakte overlast proberen te reduceren. Als de grootste herrieschoppers het een tandje kalmer aan willen doen, neemt de rust vanzelf toe. Niet van de ene op de andere dag, maar wel op de langere termijn.

Positief!

De campagne is niet alleen in de motorwereld, maar ook daarbuiten enthousiast ontvangen. Wegbeheerders (gemeenten, provincies, waterschappen) waarderen het initiatief, omdat het laat zien dat we begrip tonen en meedenken. Minister Harbers (IenW) is positief en de RAI Vereniging, BOVAG en de politie dragen de campagne een warm hart toe. Waterschap Rivierenlanden heeft dit jaar als eerste gevraagd om het logo van de campagne langs de Lekdijk te mogen plaatsen. In Amsterdam wordt gesproken over het inzetten van de campagne binnen de gemeentegrenzen. Een goed begin van het nieuwe seizoen!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

2 Reacties

  1. Afgelopen weekend 2 gasten met zo’n supermotard aangesproken op rijden zonder db-killer. Hun reactie stemt mij triest; nog een lange weg te gaan om dit soort randdebielen bij de les te krijgen. Valt mij trouwens op dat vaak supermotard rijders er een handje van hebben om met open potjes te rijden. Speciaal motorvolk?

  2. Heerlijk dat geluid, zo lekker dat we de uitlaat aan de achterkant van een motor monteren. Waarom? Om dat dat altijd al werd gedaan. Maar voor de categorie zonder Db killers zou ik zeggen de uitlaat zit op de verkeerde plek. Die zou omdat je zo gek bent op het geluid ter hoogte van het stuur gemonteerd moeten worden. Ook voor deze categorie, die oordopjes zouden voor hen verboden moeten worden. Met die dingen in hoor je immers je eigen sound niet meer. Nou rijd ik al jaren zonder op mijn R1200RT of GSA en schaam ik mij als er weer zo’n herrieschopper achter me rijd. Zelf heb ik eens gekeken waar die rare bromtoon vandaan kwam. Reed er iemand vlak achter me.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen