Leidt louche handelen tot ondergang Norton?

Afgelopen week schreven we over het mogelijke faillissement van Norton Motorcycles. Eerst zou de boekhouding worden onderzocht. Het rapport is onlangs opgeleverd door de zaakwaarnemers van BDO en het ziet er niet goed uit. Ook staan er een aantal opvallende zaken in.

In 2015 kende de Britse regering Norton bijna vijf miljoen euro toe. Het parlementslid Meg Hiller beschuldigde de regering ervan ‘blindelings miljoenen Britse ponden in een motorbedrijf te pompen’. Hiller riep op tot een officieel onderzoek naar de zaak.

Oninbare leningen

Stuart Garner, CEO van Norton Motorcycles, is het bedrijf bijna twee ton verschuldigd. Ook werd een bedrag van €412.000,- aan Norton gegeven door een ander bedrijf van Garner. Deze lening werd ‘oninbaar geacht’ en werd afgeschreven.   

Norton gebruikte het geld dat binnenkwam niet altijd even goed. Het bedrijf bezit zes Aston Martins, drie Range Rovers en een Jaguar F-type. De waarde van deze voertuigen beraagt bijna een miljoen euro.

Garner verscheen deze week voor de ombudsman voor pensioenen. Dertig mensen hebben een klacht tegen hem ingediend vanwege zijn gedrag jegens pensioenregelingen.

Nu zijn we niet exact op de hoogte van het Britse rechtssysteem, evenmin weten we welke kant het op gaat met Norton. Maar dat er dingen zijn gebeurt die je als louche zou kunnen omschrijven lijkt klip en klaar.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?