Marc Marquez onthult z’n Catalunya MotoGP helm. Maar waarom een mier?

Als je Spanjaard van geboorte bent, is de MotoGP echt een feestje. Immers race je bijna een kwart van het seizoen in je eigen geboorteland.

Het is inmiddels heel gewoon dat topcoureurs regelmatig met een ‘eigen’ helm komen. Een maand geleden nog introduceerde onze eigen Superbike-aas Michael van der Mark nog zijn Arai. Marc Marquez grijpt de MotoGP van Catalunya aan om z’n nieuwe helm te onthullen. Maar waarom een mier?

Zo’n nadrukkelijk aanwezige, spichtige mier met delen van het circuit op een witte achtergrond is het zeker een interessante en kritische keuze van de Repsol Honda-rijder. Een mier is niet het meest geliefde wezen van de natuur. Dus waarom associeert Marc Marquez zich hiermee?

Het is terug te voeren op zijn jeugd. Ook als kleine jongen was hij al aan de kleine kant voor zijn leeftijd. Ook vandaag de dag zou hij nog kledinginkopen kunnen doen op de kinderafdeling van Zara. De vergelijking met de mier verwijst natuurlijk naar zijn vermogen om te kunnen worstelen met een krachtige motor als de Honda. Wat Marc kan met zijn motor is ongeëvenaard. En daarom is de mier, die zo’n 5.000 keer z’n eigen lichaamsgewicht kan tillen, zijn mascotte geworden.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?