13 C
Nederland
dinsdag 9 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Met de MOTOROiD wint Yamaha weer een prijs

Yamaha won de iF Design Award 2019 met de MOTOROiD Concept. De iF Design Awards worden toegekend aan ontwerpen die geselecteerd zijn door topontwerpers. De MOTOROiD is een mix van unieke technologie, innovatieve ideeën en superieure uitvoering. En daardoor werd MOTOROiD beloond met deze eervolle prijs.

Eerder in de prijzen

De MOTOROiD is eerder ook al eens in prijzen gevallen. De Yamaha won de International Design Excellence Award en een Red Dot Award in de categorie Design Concept 2018. Met de iF Design Award lijkt het erop dat ook het designpubliek behoorlijk geraakt is door de MOTOROiD. Eerlijk gezegd is het ook wel een indrukwekkend vormgegeven motor, waaraan niet alles zo vreemd is als het lijkt.

Yamaha heeft de MOTOROiD ontwikkeld met ‘persoonlijke mobiliteit waarbij de berijder harmonieus met de motor resoneert’ in gedachten. Dat is een mooie manier om te zeggen dat de motor gebruik maakt van kunstmatige intelligentie die ‘m rechtop laat staan, de eigenaar kan herkennen en zelfs tegemoet rijdt om hem of haar te begroeten. De MOTOROiD kan zelfs reageren op handelingen van de berijder. Yamaha noemt dat een mens-machine interface noemt.

De toekomst

Het valt niet te ontkennen dat de MOTOROiD een uniek, interessant en innovatief ontwerp is en daardoor erkenning verdient van ontwerpers van over de hele wereld. Het zal natuurlijk jaren duren voordat dit soort technologie zijn weg vindt naar productiemotoren. Deze vooruitstrevende ontwerpen en de technologie die erop zit hebben meestal een tijdje nodig om tot bloei te komen in de echte wereld. Maar de gedachte over dergelijke vormen van persoonlijke mobiliteit is wel iets waarvan zowel auto- als motorfabrikanten zeggen dat het de toekomst is.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen