maandag 28 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Met je BMW S1000RR de lucht in. Het kan.

Auto’s waarmee je ook kunt vliegen lijken een beetje het dingetje te zijn van menig uitvinder. Gek genoeg komt het niet vaak voor dat een motorblok in een vliegtuig wordt gelepeld Nou ja, geen echt vliegtuig dan. Er zijn zat mensen geweest die tweetaktblokken in micro-lights en paramotors hebben gezet. Maar kijk dit vliegtuig. Die heeft een jet. En die zijn cool!

Het vliegtuig van koolstofvezel is gebaseerd op het ontwerp van de in de Sovjet-Unie gebouwde L-39. Voor de aandrijving is voor BMW’s hoogtoerige en krachtige 193 pk sterke viercilinder uit de S1000RRR gekozen. Tijdens het vliegen draait het blok meestal tot aan het rode gebied en jaagt ie het kleine vliegtuigje naar een top van meer dan 340 km/u. En dat zo’n 500 km lang!

De vederlichte jet weegt slechts 322 kg, het gewicht van bijna twee BMW S1000RR’s van de laatste generatie. Maar dit kan vliegen. En met twee personen aan boord!

Het is niet een of andere dolle wetenschapper die in een schuurtje dit vliegtuig in elkaar heeft geklonken. Nee, dit vliegtuig is gebouwd door Skyleader Aircraft, die sinds de jaren ’90 lichte vliegtuigen ontwerpt en bouwt.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=172&v=di9IkdY7fvs

Bron: visordown

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen