MondialMoto druk met V5 Superbike

Weet je nog toen de Honda RC211V nog de vuurspuwende kracht was van het MotoGP-kampioenschap? Een van de meer intrigerende eigenschappen van deze creatie uit de stallen van HRC was de unieke V5-motor.

Geruchten dat Honda met een V5 aangedreven superbike zou komen, werden nooit bewaarheid. Bij de mensen van MondialMoto veroorzaakte dat een geringe irritatie. Daarom willen ze nu zelf een V5 superbike op de markt brengen.

Het hart van het MondialMoto concept is een 1000cc V5 blok met een cilinderopstelling van 75,5 °. Cijfers die aantonen hoe het blok presteert, ontbreken nog, maar de MondialMoto heeft een compressieverhouding van 13,5:1, vierklepscilinderkoppen, zuigers met drie zuigerringen en een dubbele bovenliggende nokkenas. Da’s wat er tot nu toe aan specs bekend is.

Er worden twee versies gebouwd: de V5R en de V5S. De soeps van beide motoren zijn grotendeels hetzelfde, hoewel MondialMoto voor de S-versie een lager maximum toerental aangeeft van 13.250tpm. De R-versie draait dus nog meer toeren. De S-versie heeft daarentegen wel meer ‘premium’ onderdelen, zoals carbolvelgen en een subframe van carbon.

Beide motoren wegen 178,7 kilo. Of dat natte of droge kilo’s zijn, is niet bekend.  De MondialMoto V5% gaat zo’n €31.388,- kosten (excl. NL-tax), de V5S gaat voor €24.412,- over de toonbank. Ondanks de voortgang van het project, vraagt MondialMoto wel om een aanbetaling van zo’n €13.000,- voor de bestelling definitief is.

MondialMoto hoopt hun superbikes in Milaan, op de EICMA, te kunnen laten zien. Die introductie lijkt ietwat aan de optimistische kant, want voorlopig is de motor nog een gerenderd plaatje. Op de website smeekt MondialMoto om financiering. Ook zijn er vacatures te over.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?