MOTO73 op de Varsselring

Race twee van de KNMV SuperCup 600 werd afgelopen vrijdag verreden op de Hengelse Varsselring. MOTO73 neemt dit jaar een kijkje in de amateurracerij en stuurt Eddie de Vries het circuit op. Kon hij de hoge verwachtingen, na zijn vijfde plek in de openingsrace, waarmaken?

Slik. Een stratencircuit. Mooi hoor, om naar te kijken. Maar om er op te rijden? Ik heb er mijn bedenkingen bij. Zeker wanneer ik na de eerste training toch wel onder de indruk ben van de baan. Veel snelle stukken, op een karrenspoor dat door het bos en weilanden leidt. Laagvliegend langs voortuintjes, scherend langs hooibalen en luchtkussens. Nee, ik heb duidelijk geen groot hart. Tóch sta ik na de tweede training op een 27e plek, en dat betekent dat ik in de A-groep van de SuperCup 600 mag starten. Hoera! Ik heb mijn tijd ten opzichte van de eerste kwalificatie met vijf seconden verbeterd, mede dankzij een verse achterband. Eerder op het gas levert duidelijk seconden op.

Het programma op deze vrijdag is langgerekt en tussen de tweede kwalificatie en de werkelijke race zitten de nodige uren. Dat geeft mooi de tijd om wat over het rennerskwartier te slenteren. Wat een bedrijvigheid! Klassieke racers, ONK-toppers en echte hobbyracers; de diversiteit zorgt voor contrast en gezelligheid. Mooier kan het niet. De sfeer van het stratencircuit is op de Varsselring te gek. Iedereen is enthousiast en tegenstanders van het rijden op stratencircuits zijn eigenlijk nergens te bekennen. Het is dan ook aan de grote groep van vrijwilligers van de HAMOVE te danken dat ernstige ongevallen dit jaar uitbleven. Ja natuurlijk, er waren crashes, maar ernstiger dan wat botbreuken werd het niet. En die heb je op een permanent circuit zoals Assen of Zandvoort ook wel.

Oké, de race. Tijdens het opstellen in het parc-fermé begint het te druppelen. Het zorgt voor wat twijfel maar doorzetten doet het gelukkig niet. Na de opwarmronde neem ik plaats op de elfde startrij, en wanneer de rode lampen doven vertrek ik als een speer! Direct win ik wat plaatsen, maar halverwege word ik het gras opgeduwd. Ik pak een klein strookje gras en zand mee, om weer op de baan te belanden. Voor de eerste bocht rem ik de nodige coureurs voorbij en win ik aanzienlijk aan plaatsen. Helaas zorgt een crash in de Boschbocht voor een rode vlag.

Herstart! Weer vanaf plek 27 ben ik opnieuw goed weg. De eerste ronde kom ik zelfs als zestiende door! Helaas verlies ik naarmate de race vordert aanzienlijk plekken, ik maak onnodige fouten en mijn conditie laat me ernstig in de steek. Zere polsen en verzuurde armen leidden me flink af. Toch finish ik als 20e en dat is een prima resultaat! Aanstaande zaterdag rijden de CRT- en SuperCup alweer op Assen, te midden van de Moriwaki Cup en de Talent Cup. Van 9.00 tot 17.00 volop trainingen en races, waarbij zowel de tribunes als het rennerskwartier vrij te bezichtigen zijn. Komt dat zien!

Foto’s: Ad van de Graaf

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?