‘Motor heeft de toekomst na coronacrisis’

De motor, of in elk geval de gemotoriseerde tweewieler, heeft na de coronacrisis de toekomst en zal een stuk grotere rol spelen in het verkeer in de anderhalvemetersamenleving. Dat stelt Dolf Willigers, secretaris-generaal van FEMA, de federatie voor Europese motorrijders.

Brommers, scooters, e-bikes en motoren: we zullen ze als het ergste van de coronapandemie achter de rug is en de steden weer opengaan een stuk meer in het straatbeeld zien, schrijft Willigers in een blog op de FEMA-website. Zowel om goederen als personen te vervoeren als voor tourisme.

OV in de knel

Een belangrijke reden hiervoor, denkt Willigers, is dat het openbaar vervoer een tik zal oplopen door de coronacrisis en in zijn ogen weinig geschikt is voor de te verwachten nog langdurig van kracht zijnde anderhalvemetersamenleving. “Het is immers moeilijk anderhalve meter afstand te houden in het openbaar vervoer.” De capaciteit zal dus afnemen. “Terwijl een andere vraag is of openbaar vervoer wel betaalbaar blijft, want in veel landen wordt het nu al hevig gesubsidieerd.”

Stedelijk ruimtegebrek

De andere belangrijke reden is, kortgezegd, ruimte. Met minder OV-gebruik, resteren in Willigers’ gedachtegang voor kortere afstanden de fiets, scooter, brommer en benenwagen, en voor langere reizen de auto en motor. Maar daar wringt volgens hem de schoen.

Steden zullen immers meer ruimte moeten bieden aan het toegenomen aantal voetgangers en fietsers, die onderling ook nog eens anderhalve meter afstand moeten houden. Dat zal volgens Willigers ten koste gaan van de ruimte voor auto’s, al verwacht hij tegelijkertijd juist méér autoverkeer vanwege de mindere OV-mogelijkheden en hoe social distancing carpoolen compliceert. Zo dreigt, waarschuwt Willigers, rondom autoverkeer een verergering van de problemen die we kennen van voor de coronacrisis: “De files, parkeerproblemen en luchtvervuiling zullen toenemen.”

De toekomst is voor tweewielers

De oplossing, volgens Willigers? “Mensen die langere afstanden moeten afleggen, zullen voor (idealiter elektrische) gemotoriseerde tweewielers kiezen. Daarmee kun je zowel korte als langere afstanden afleggen én de benodigde onderlinge afstand houden.” Een bijkomend voordeel: tweewielers nemen minder ruimte in en zijn minder vervuilend dan vierwielers.

Als er weer vrij(er) gereisd kan worden, ziet Willigers deze switch naar tweewielers dus wel gebeuren. “Stadsbesturen en verkeersautoriteiten moeten daarop inspelen”, pleit hij. Door de infrastructuur van wegen aan te passen, maar ook door bijvoorbeeld laadpunten te plaatsen voor elektrische tweewielers. “Voor zowel persoonlijk vervoer als deels voor goederen transport, zullen motorische tweewielers de logische keuze zijn.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?