Motorfietsverkoop 2019 in cijfers

Het jaar is rond en de balans kan worden opgemaakt. Het eerste goede nieuws; het aantal verkochte motoren is in 2019 opnieuw gestegen. Met 14.014 verkochte motoren is 2019 het beste jaar sinds 2009.

Verleden jaar stokte de teller bij 13.062, waarmee we na 2019 kunnen stellen dat de markt nog altijd in de lift zit. Van 2016 naar 2017 groeide de markt met afgerond 1 procent en van 2017 naar 2018 kwam er 2 procent bij. De groei van 7,29 procent van 2019 ten opzichte 2018 ligt daar ruim boven en zelfs flink boven de gemiddelde groei van 1 procent over de afgelopen 46 jaar.

Als we naar de grafiek kijken is de dip na de Kredietcrisis echt wel gekenterd. Toch hoeven we voorlopig niet op aantallen als in de recordperiode van begin jaren negentig te rekenen. In 1991, 1992 en 1993 werden respectievelijk maar liefst 19.852, 22.171 en 22.669 motoren verkocht.

Motorfietsverkopen 2019 per merk

Specifieker kijkend naar de aantallen per merk, zal het niet verbazen dat BMW opnieuw marktleider is. Achter BMW treffen we Yamaha en op de derde plaats staat Kawasaki, dat de laatste jaren een opmars van jewelste doorgemaakt heeft – in 2015 duwde het groene merk Honda al uit de top-3. Over Honda gesproken; zelfs de vierde plek wist men maar net te behouden. KTM is de Japanse fabrikant namelijk al tot 20 motoren genaderd. Met de uitbreidingsdrift van het Oostenrijkse merk, moet Honda op haar tellen gaan passen – dat terwijl Honda decennia aanvoerder van de verkooplijsten was.

Voor alweer het tiende jaar op rij de grote boxer-GS van BMW bovenaan.

Uiteengezet per model, staat voor alweer het tiende jaar op rij de grote boxer-GS van BMW bovenaan – inmiddels de R1250GS, waar dat verleden jaar nog de R1200GS was. Met nominaal 860 exemplaren bezet de GS maar liefst 6,14 procent van de markt in 2019. Let wel, zoals bij meer types in de lijst is ook het genoemde aantal van de BMW R1250GS gecombineerd, en wel met de GS Adventure. De gegevens van RDC tonen dan ook geen onderscheid tussenbeide. Desondanks zal de R1250GS zelfs zonder de aantallen van de GS Adventure geen afstand van de troon hoeven doen. De Vespa GTS op plek 2 zou gesplitst vervolgens waarschijnlijk wel iets lager uitkomen.

Motorfietsverkopen 2019 per model

Het combineren van een aantal modellen vertekent de lijst. Triumph heeft in de lijst van RDC bijvoorbeeld slechts vier modellen; Roadster, Adventure, Modern Classic en Overig. Het tegenovergestelde helpt ook niet, zeker als je de KTM 1290 Super Adventure S ziet, die met 140 stuks op plek 24 belandt. KTM specificeert heel precies en dan moet ieder model op eigen kracht de lijst zien te halen.

Alle in 2019 verkochte superbikes samen zouden niet meer dan een achttiende plek in de verkoop-toplijst opleveren.

Nog een opvallend statistiekje; de superbikes. Het segment krimpt al jaren, maar plaats het eens in context en dan blijkt dat de zware sportmotoren echt amper meer voor op straat gekocht worden. RDC registreert enkel motoren op kenteken. Er zijn dus naar alle waarschijnlijkheid meer superbikes verkocht, maar voor gebruik op circuit is het kenteken natuurlijk geen noodzaak. Circuit- en crossmotoren worden dan ook niet meegenomen in de statistiek.

Motorfietsverkopen superbikes

Alle in 2019 verkochte superbikes samen zouden niet meer dan een achttiende plek in de verkoop-toplijst opleveren. Het aantal van 170 is overigens inclusief de Panigale 959 en tweecilinder Panigales, aangezien die als één model de boeken ingaan. Zonder die combinatie komt het segment er mogelijk nog kariger vanaf.

Afbeeldingen: Motor.NL
Bron gegevens: RDC

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.