13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

Motorfietsverkopen: BMW-rijders wachten op R1300GS, Z900 onverminderd populair

De cash cow van BMW Motorrad verkoopt tot en met 20 juni een stuk minder dan vorig jaar (2021: 558, 2022: 363). Die wachten vast op de nieuwe R1300GS (of wordt het toch een 1400?). Hoe dan ook zakt BMW met 1.027 registraties ietwat weg. De top-3 raakt steeds verder uit zicht. Honda (1.189), Kawasaki (1.311) en Yamaha (1.457) zijn BMW ruim gepasseerd. Na een meer dan een decennium durende dominantie is de traditionele Japanse top-3 weer in ere hersteld. Suzuki is met een voorzichtige opmars bezig. Met 669 registraties doet ‘Hamamatsu’ het een stuk beter dan in 2021 (492). De GSX-S1000 is goed ontvangen. Daarvan werden 150 stuks geregistreerd. Ook de 650 en 1050 V-Strom scoren met respectievelijk 163 en 106 registraties al boven de 100.

Komt er een nieuwe Yamaha R1 voor 2023?

Ducati verkoopt evenveel modellen als in 2021: 335. Harley-Davidson heeft nieuwe motorrijders gevonden (of zijn het overstappers?) met de Pan America: 117. In totaal verkocht de #1 518 motorfietsen, terwijl dat afgelopen jaar nog 412 waren. KTM doet het met 569 geregistreerde motorfietsen een stuk minder dan in 2021: 763. Het lijkt of de glans van de Super Adventure en de Duke wat verbleekt. Triumph doet het met 488 registraties iets beter dan in 2021 (461). Ondanks de vele retro-geïnspireerde modellen zijn het toch vooral de Adventures. In 2022 werden die 232 keer geregistreerd, terwijl dat er in 2021 nog 154 waren. Jammer genoeg kunnen we uit de cijfers niet halen of het de 900’s of de 1200’s zijn die de kar trekken. Maar gelet op de prijs – en het rijgemak – gokken we op de 900’s.

Welke modellen zijn in trek?

Yamaha, het meest verkochte merk tot nu toe, leunt op de MT-07 (263) en MT-09 (230). Daarbij aangetekend dat ook de Tracer 900 (115) en de XSR700 (120) de honderd verkopen zijn gepasseerd. Kawasaki scoort nog steeds met de Z900 (373). Die is zelfs het bestverkochte model van Nederland en troeft de BMW R1250GS (363) net af. Ook in het allroad-segment heeft Kawasaki met de Versys 650 en 1000 twee troeven in huis. In totaal werden beide modellen 316 keer geregistreerd, 24 minder dan in 2021. Hoe de verdeling onderling is, kunnen we niet uit de cijfers niet gewaarworden. Honda heeft niet echt een verkooptopper in huis; het zijn de CB650R 9111), NC700/750X (114), CMX500 Rebel (121) die de honderd registraties zijn gepasseerd. Honda heeft ook in het segment motorscooters een ruim aanbod. Zo is de allroad motorscooter X-ADV al 108 keer geregistreerd. Ducati moet het hebben van de Multistrada’s (109). Over Harley hebben we het al gehad. De Pan America doet het goed in Nederland, evenals de nieuwe Sportster (54).

En de ‘kleine’ merken?

Over de hele linie kunnen de ‘kleine’ merken heel tevreden zijn. Aprilia noteert 160 registraties, 55 meer dan in 2021. Bij Benelli vlakt de groei af. Met 84 registraties doet de Chinees-Italiaanse alliantie het 9 stuks beter dan in 2021. CFMoto – toch betrekkelijk nieuw in Nederland – wist maar liefst 45 kentekens op naam te zetten. Ondanks nieuwe modellen zakt Indian tot en met 20 juni weg. 61 Registraties betekenen 30 minder dan in 2021. De Moto Guzzi V85TT is klaarblijkelijk nog niet dor z’n levenscyclus heen – gelukkig -. 155 Registraties tot nu toe is veel meer dan de 118 registraties van 2021. En dan Royal Enfield: 183 registraties in 2022, tegen 123 in 2021. Hoeveel daarvan Himalayans zijn, kunnen we uit de gepresenteerde cijfers helaas niet opmaken.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen