Best verkopende motormerken in Nederland: BOVAG-cijfers

Hoe doen de motormerken het? Maandelijks ontvangen we van de BOVAG de maandcijfers over de motorverkoop in Nederland. En dat is voer voor statistici met een zwak voor de motorfiets-verkoop in Nederland.

Motorverkoop tot oktober

En weer sluiten we een kwartaal of. Nog een te gaan en we duiken zo weer 2021 in. Maar eerst zien hoe Q3 van 2020 is afgesloten. Mooi dat de BOVAG dat keurig bijhoudt. Het zijn totaalstanden, jammer genoeg kunnen we niet uit de cijfers destilleren hoe de modellen het hebben gedaan. Maar daar hebben we wel een idee van.

Betere maandverkoop motormerken

September was opnieuw een betere maand voor de motormerken dan in 2019. In totaal werden de afgelopen maand 1.115 nieuwe motoren verkocht, in 2019 sloot september af met 915. BMW is in september het merk dat verreweg het meest verkocht. Onder maar liefst 289 verkoopcontracten werd een handtekening gezet. Op ruimte afstand volgen Yamaha (168), KTM (108) en Kawasaki (107).

Merken die een goede maand september draaiden, waren: Moto Guzzi, Triumph en Indian. In enkele gevallen werd in september 100% hoger afgesloten dan in 2019.

De totalen: best presterende motormerken

De best presterende onder de motormerken in Nederland is Yamaha. Tot oktober wisten ze 2.228 modellen te verkopen, vorig jaar bleef de teller op 1.941 hangen. In Q3 neemt Yamaha afstand van Kawasaki, het tweede gemotoriseerde tweewielermerk maar grootste motormerk van Nederland met 2.055 verkochte motoren. Waarom dat onderscheid? Kawasaki heeft geen motorscooters in het assortiment en Yamaha wel. Dat vertroebelt de motorverkoop cijfers enigszins en daarom is het zo jammer dat we geen inzicht hebben in de verkochte modellen. BMW volgt Kawasaki op de voet, met 2.054. De meeste daarop volgende merken deden het in 2019 beter dan in 2020, met uitzondering van Triumph, Royal Enfield, Moto Guzzi, Indian en Benelli.

Occasionverkoop

Verreweg, wat heet: in Nederland worden onnoemelijk veel meer gebruikte motoren verkocht. Tot en met september gingen 42.368 modellen van hand naar hand. In 2019 was dat met 38.998 modellen het geval. Honda nam in beide jaren het merendeel van de motorverkoop voor z’n rekening. Tot nu toe verruilden 7.152 modellen van eigenaar, in 2019 waren dat nog 6.817. gevolgd door Yamaha met 6.844 en BMW met 6.734 modellen. Zo beetje alle merken plussen in de afgelopen drie kwartalen, met uitzondering van Piaggio. Dat verkocht in 2019 nog 800 modellen, terwijl de verkoop in 2020 stokte op 763.

Zelf op zoek naar een occasion? Kijk ook eens hier.

Bron: Bovag

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?