maandag 30 januari 2023

Motoropleidingen bereiden zich voor op elektrische motoren

Harley-Davidson heeft twee elektrische motoren beschikbaar gesteld aan het Koning Willem 1 college in Den Bosch. Met behulp van deze motoren kan het college de monteursopleidingen toekomstbestendig maken.

Het Koning Willem 1 college is een van de vier scholen in Nederland die cursisten specifiek tot motorfietsmonteurs opleidt: Daarnaast zijn er nog scholen die motorfietsmonteur als keuzevak geven. De docenten van het VMBO worden bijvoorbeeld bij het KW1-college getraind: ‘We zijn al enige tijd aan het denken over een opleiding voor elektrisch tweewielers. Dan denken we aan scooters en motoren’, vertelt Ruud Glorius, docent van de opleiding. ‘We zien een verschuiving van het werkveld. GoSharing heeft bijvoorbeeld alleen elektrische scooters. Dat vraagt om anders opgeleide monteurs. Je mag bijvoorbeeld alleen aan het hoogspanningsgedeelte van een EV werken als je daarvoor bent gecertificeerd. We hebben daardoor nu vraag naar een daarvoor geschikte opleiding. Die willen we gaan opzetten, maar dat is nog een uitdaging. Het is naast een technisch project ook een administratieve aangelegenheid. Onze plannen zijn redelijk uitgewerkt. Nu moet er ruimte gemaakt en materiaal aangeschaft. De twee Livewires zijn daarbij uitermate welkom!’

Boetes 10% duurder; deze 7 bekeuringen wil je in 2023 echt niet krijgen

HD-University

Het Koning Willem 1-college heeft een uitstekende band met Harley-Davidson en krijgen vaker motoren en motorblokken van de HD-University in Dordrecht, waar alle Europese monteurs worden geschoold. Ed Anderson staat er aan het hoofd: ‘We zitten middenin een proces waarin elektrische voertuigen de boventoon voeren’, vertelt Ed. ‘Scholen moeten onze monteurs opleiden om te kunnen onderhouden en om eraan te kunnen en mogen werken. Onze monteurs komen bij de ROC’s vandaan, het Willem 1 College is onze grootste toeleverancier van monteurs. Het is dus in ons belang dat die goed zijn opgeleid. Wij hadden twee Livewires over die we zelf voor onze trainingen hebben gebruikt. Die hebben we daarom aan het KW1 doorgegeven, zoals we dat vaker doen met motorblokken, versnellingsbakken en motoren van onze University. Zo hopen we dat we een positieve bijdrage kunnen leveren aan het kennisniveau van de monteurs.’

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen