13 C
Nederland
dinsdag 16 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5: de Benelli TRK 502 wordt premium

Milaan heeft ons de kans gegeven een blik te werpen op de nabije toekomst van enkele merken, die interessante nieuwe producten hebben gepresenteerd. Hoewel nog in conceptvorm, moeten we ze zien als belangrijk nieuws voor de komende seizoenen. MV Agusta speelde de hoofdrol dankzij het Lucky Explorer Project, twee prototypes die bestemd zijn om MV Agusta opnieuw op de wereldmarkt neer te zetten. Het ‘global pad’ van sommige merken wordt tot strategie gemaakt door een bedrijf dat in de loop der jaren zijn erfgoed bouwde op exclusiviteit en 100% ‘Made in Italy’.

MV Agusta Lucky Explorer: Twee nieuwe Adventure-motoren

Een winnend hart

Timur Saradov heeft er nooit een geheim van gemaakt. MV Agusta opnieuw op de wereldmarkt te laten landen door overeenkomsten te sluiten met de grote Aziatische motormerken. Die samenwerking stelt het merk in staat exclusieve motorfietsen te blijven aanbieden zonder de markt van de middelzware motorfiets op te geven. En de Lucky Explorer 5.5 lijkt precies het model te zijn voor het succes waar MV Agusta naar op zoek is: het brengt de erfenis van de Cagiva Elefant binnen het bereik van een A2-licentie, terwijl de 9.5 een nieuw publiek moet overtuigen met prestaties en premium details. Daarnaast profiteert MV Agusta van het werk dat door het gigantische QJ Motor is gedaan om zich een beproefde en succesvolle motor te ontwikkelen, het z’n eigen specifieke specificaties.

MV Agusta Lucky Explorer Project 5.5.

De 550cc-paralleltwin is namelijk exclusief voor MV Agusta, maar gaat uit van het motorblok dat we kennen van de Benelli TRK 502. De cilinderinhoud is vergroot dankzij de nieuwe boring/slagverhouding (70,5×71 mm), zodat een robuustere koppelkromme en een gelijkmatige afgifte over het hele toerentalbereik heeft. Kortom, een toegewijde en exclusieve oplossing, die MV Agusta in staat stelt de concurrentie vol aan te gaan.

MV Agusta DNA op 100%

Dit betekent zeker niet dat MV Agusta zijn onderscheidende kenmerk wil weggooien, en in feite hoef je maar naar het concept te kijken om te begrijpen dat het stylingscentrum carte blanche heeft gekregen: de livery is geïnspireerd op de successen van de Dakar, de bovenbouw lijkt op die van de 9.5 en de look met de halfronde DRL’s en het gebruik van dure componenten zoals het Brembo-remsysteem bevestigen dat MV Agusta de les van Benelli heeft geleerd, maar er wel een eigen draai aan heeft gegeven.

MV Agusta Lucky Explorer Project 5.5.
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen