13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

Naar Roemenië? Brandblusser op je motor verplicht!

Ja, het is echt waar, motorrijders in Roemenië moeten een brandblusser bij zich hebben (en nog veel meer), anders riskeren ze een boete.

Officieel moeten motorrijders in Roemenië bij elke rit naast een brandblusser ook een verbanddoos en een gevarendriehoek bij zich hebben. De reden hiervoor is dat de Roemeense verkeersregels geen onderscheid maken tussen auto’s en motorfietsen, zodat deze regels ook van toepassing zijn op motorrijders. Tot nu toe negeerde de politie dit voorschrift een kneep ze een oogje dicht voor motorrijders.

Waar rijden volgens Europa de slechtste rijders?

Maar intussen komen er steeds meer berichten dat ook motorrijders worden bekeurd.  Daarom stijgt de woede in de motorgemeenschap omdat het eigenlijk onmogelijk is én een brandblussers én een verbanddoos én een gevarendriehoeken op de meeste motorfietsen mee te nemen, ondanks dat het verplicht is.

Online petitie

De Roemeense vereniging van motorrijders, MotoADN, is om die reden een online-petitie gestart om de verplichting om deze voorwerpen bij zich te hebben af te schaffen. Binnen zeven dagen waren bijna 8.000 handtekeningen verzameld.

De FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) voert redenen aan die pleiten voor de afschaffing van deze meeneemregel:

  • Brandblussers – in tegenstelling tot auto’s zijn motorfietsen uitgerust met een noodstopschakelaar. Bovendien vormt de aanwezigheid van een toestel onder druk (brandblusapparaat) op een motorfiets bij een botsing een reëel gevaar voor de bij een ongeval betrokken personen. Daarom kan de aanwezigheid van een brandblusapparaat niet worden gerechtvaardigd.
  • Reflecterende gevarendriehoeken – Motorfietsen en bromfietsen zijn klein genoeg om bij defecten of kleine ongevallen buiten de weg te worden verplaatst. Daarom is het gebruik van een gevarendriehoek niet nodig. Bij een ernstig ongeval waarbij het verboden is de motorfiets van de plaats van het ongeval te verwijderen, moet de politie ingrijpen en kan zij de plaats van het ongeval beter beveiligen dan met behulp van reflecterende driehoeken.
  • Eerstehulpkit – Bij een ongeval met lichamelijk letsel zal de beschermende uitrusting van de motorrijder slechts leiden tot lichte verwondingen zoals schrammen of snijwonden in combinatie met andere, ernstiger problemen die de tussenkomst van hulpdiensten vereisen. De eerstehulpkoffer is dus nutteloos of kan zelfs gevaarlijk zijn als hij in dergelijke situaties door niet-gespecialiseerd personeel wordt gebruikt.

Răzvan Pavel, voorzitter van MotoADN:

‘Wij zijn van mening dat deze bepaling een maas in de wet is die moet worden gedicht. Met deze petitie willen we de stem van de Roemeense motorgemeenschap laten horen, want de regel moet van tafel. Daarom roepen wij het Roemeense parlement, het ministerie van Vervoer en het ministerie van Binnenlandse Zaken op om motorfietsen en bromfietsen vrij te stellen van de toepassing van de bepalingen van artikel 8 van noodverordening nr. 195/2002 betreffende het verkeer op de openbare weg.’

De petitie kun je vinden op: survey.alchemer.eu

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen