NCR’s lekkerste

Groot nieuws van NCR. De van oorsprong puur op race gerichte specialbouwer kondigt de komst aan van twee ‘gewone’ straatmotoren, de M4 en M4 One Shot. Alleen… verwacht niet dat het veel zal schelen. Dat is zowel goed als iets minder goed nieuws, want de M4 staat heel dicht bij de racers die NCR maakt.

Tegelijkertijd wordt de prijs er ook niet minder op. De reden is dat de motor van voor naar achter druipt van exotisch spul. Het frame, subframe en swingarm zijn van titanium, de rest carbonfiber. Als basis is de nu al legendarische NCR Millona racer genomen. Vervolgens heeft NCR een modulair systeem ontwikkeld waarbij je naar keuze een volle kuip, tophalf of bikinistroomlijn kunt monteren.

Aan de achterzijde zijn de opties minstens even groot, desgewenst vervang je het subframe voor een zelfdragend carbon achterdeel. De filosofie erachter is dat je in vijf minuten van straattrim kunt switchen naar een raceklare motor. En tegelijkertijd biedt het systeem zoveel opties dat geen twee motoren hetzelfde hoeven te zijn.

De keerzijde: een prijskaartje van 49.900 dollar zonder belastingen alle overige toeslagen. De motor is in eerste instantie alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt. Dus dat wordt zowel geduld betrachten als nog even doorsparen voordat je je eigen motor kunt ophalen. De standaard M4 wordt aangedreven door een1100cc luchtgekoelde Evo-twin met 107 pk en 115 Nm.… bij een gewicht van 130 kilo. De M4 One Shot doet daar nog een schepje bovenop met een getuned 1200cc blok, goed voor 132 pk en 143 Nm. bij een astronomisch laag gewicht van 126 kilo.

Volgens NCR is de rijsensatie van een dergelijk laag gewicht (bij zo’n vermogen) nergens mee te vergelijken, ook niet met een motor die veel meer vermogen heeft maar ook evenveel meer weegt. Wij zijn geneigd ze te geloven. En oh ja, de One Shot  staat op de lijst voor 69.900 dollar. Binnen een paar dagen volgt het beeld!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.