13 C
Nederland
dinsdag 16 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

‘Niet op de motor met B-rijbewijs’

Dat het niet goed gaat met de motorwereld is duidelijk. Dat er hiervoor zeer snel een oplossing moet komen ook. Brancheorganisaties RAI en BOVAG willen onder andere automobilisten met een B-rijbewijs toestaan om een 125cc motor(scooter) te besturen. Let wel, zonder eerst een examen af te moeten leggen. Daarover hebben beide organisaties zelfs een open brief gestuurd naar de politiek.

De kern van die brief is dat er een rechtsongelijkheid in het nieuwe rijbewijssysteem zit, waardoor je zelfs met lichtste categoriemotorfietsen pas op relatief late leeftijd mag rijden. In de brief pleiten de RAI en BOVAG daarom ook om de leeftijd waarop je kunt beginnen aan de lichtste categorie van het A-rijbewijs gelijk te stellen aan het B-rijbewijs, dus vanaf 16,5 jaar. Daarop heeft de KNMV (nog) niet gereageerd, over het eerste punt wel. En duidelijk ook.

Arjan Everink, hoofd Verkeer & Rijopleidingen KNMV, legt op de website van de motorbond uit dat ze mordicus tegen zijn, een felle omschrijving voor de anders gematigde KNMV. “Als het zo makkelijk is, waarom melden automobilisten zich dan nu al niet direct bij het CBR en doen even voor circa 200 euro examen? Wij begrijpen dat de brancheorganisaties er alles aan doen om de motorfietsverkoop te laten stijgen. Maar de KNMV ziet het halen van een rijbewijs via een opleiding plus examen als noodzakelijk kwaad om de veiligheid te garanderen.”

Het voorstel van BOVAG en RAI om voor de 125cc motoren alleen een korte opleiding verplicht te stellen kan dan ook niet op instemming van de KNMV rekenen. Everink: “Hoe wil je anders voorkomen dat het A-rijbewijs verwordt tot een ‘aanwezigheidsbewijs’ en dat niet-vaardige mensen met een motor de straat op mogen? Toetsing volgens bepaalde normen blijft altijd noodzakelijk. In Nederland zijn de motorrijlessen van hoog niveau en kunnen we ons rekenen tot één van de veiligste landen. Laten we dit alstublieft zo houden, want elk slachtoffer is er nog steeds één teveel.”

Foto: ANP

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelOpsporing verzocht
Volgend artikelNieuwe MOTO73 is uit

Gerelateerde artikelen