Nieuw: 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 & 1250 Special vanaf € 18.995,-

Nieuw: 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 & 1250 Special. Het liet zich al raden op basis van de beelden die Harley-Davidson al toonde. Nu, met de cijfers in de hand, is het helemaal duidelijk. Het is Harley menens met de lang aangekondigde Pan America. Er komen zelfs twee versies van. De 1250 en 1250 Special. Beide gebouwd rond dezelfde basis waar heel wat over de te vertellen valt. Gaat u er maar even voor zitten:

2021 Harley-Davidson Pan America

De Pan America wordt een echte 1250, met exact dat aantal cc’s in de vloeistofgekoelde Revolution Max 1250-twin. Dit blok is goed voor maar liefst 152 pk en 127,5 Nm. De rode zone van de twin begint bij 9.500 tpm. En daarbij is de motor 245 kilo. Wat de getallen heel dicht en soms onder de concurrenten plaatst.

Koppel in overvloed

De 2021 Harley-Davidson Pan America heeft dus koppel in overvloed. Maar in een klasse waar pk’s voor kopers een belangrijke rol spelen, wil Harley geen verstoppertje spelen. Met 152 pk behoort het direct tot de top in de klasse van de zware avonturiers. Wordt het een GS killer? Of een model dat heel eigenwijs zijn eigen weg gaat? We weten het je binnenkort te vertellen!

2021 Harley-Davidson Pan America
Revolution Max 1250

Het Revolution Max 1250 tweecilinder maakt als dragend onderdeel deel uit van het frame. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op het blok bevestigd.

Harley-Davidson en Brembo hebben samen het remsysteem ontwikkeld voor de Pan America™-modellen. Er is een nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) die dubbele voorremschijven met een diameter van 320 mm bedient. Achteraan is er de enkele 280 mm schijf.

2021 Harley-Davidson Pan America
6,8-inch TFT-touchscreen met touchscreen

Infotainment via bluetooth

Alle instrumentatie en infotainment wordt weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson-app voor iOS of Android.

Harley-Davidson Revival: nieuwe toermotor in 2021?

Harley wil niet alleen mee zijn met de top op het vlak van vermogen, maar ook qua elektronica. Het nieuwe adventure wapen uit Milwaukee is uitgerust met Cornering Rider Safety Enhancements, een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. Dit omvat: gecombineerd remmen, ABS en bochten ABS, Tractiecontrole, elektronische slipperkoppeling en hellingsassistentie. Ook in de elektronica-doos: maar liefst vijf rij-modi, waaronder twee personaliseerbare.

2021 Harley-Davidson Pan America

Goed om weten: Cruise control is standaard, de aluminium tank lijkt smal, maar heeft toch een respectabele inhoud van 21 liter, het windscherm is in vier standen verstelbaar en alle verlichting is LED. De zadelhoogte is ofwel 870 mm of 895 mm.

Prijs

De prijzen van de 1250 Pan America en Pan America Special zijn nog niet bekend. In dd USA wel: $ 17.319,-, oftewel in euro’s € 14.227,-. Dan denk je: concurrerende prijs, maar daar komt in NL nog van alles aan tax bij. Het zal ons niet verbazen wanneer de NL-prijs rond de 20k ligt. Een BMW-prijsje zeg maar. Of een Multistrada…

2021 Harley-Davidson Pan America 1250 Special

De Pan America 1250 Special is de high end versie. Die is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste kan de Pan America ook uitgerust worden met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Hier zijn vier instellingen mogelijk.

Het TPMS geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is. Ook nuttig op de Special is de standaard aanwezige middenbok, het instelbare achterrem pedaal, de valbeugels en de bodemplaat. De Special heeft ook een stuurdemper en verwarmde handvatten. Tubeless spaakwielen zijn een optie. En er zijn nog een boel andere opties. Daartoe behoort ook de complete kledinglijn, ontworpen door… het Nederlandse Rev’it!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?