Nieuw: 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS

Zeg nou zelf; het is duidelijk nog altijd een Triumph Speed Triple. Toch is de 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS in elk opzicht helemaal nieuw. Zaken als het nieuwe blok, de elektronica en het rijwielgedeelte komen we zo bij. Laten we niet om de hete brij heen draaien; de dubbele underseat-uitlaat heeft het veld moeten ruimen en in plaats daarvan krijgt de Speed Triple 1200RS een conventionelere enkel uitlaatdemper. Uiteraard geheel logisch en begrijpelijk dat de Speed Triple ook niet ontkomt aan Euro 5. Afgaand op de eerste flitsende promobeelden klinkt de flinke enkele demper in elk geval des Triumphs gretig, zonder meteen het plaatselijke geluidsoverlastcomité te mobiliseren. Euro 5 is mede ook de reden dat de oude 1050cc triple plaatsmaakt voor een geheel nieuw 1160cc driecilinderblok. Meer cilinderinhoud geeft dat beetje extra power zonder hogere uitstoot, waarvan akte. Met 180 pk bij 10.750 tpm klimt het vermogen ten opzichte van de voorganger met maar liefst 30 pk. Ook het koppel neemt toe met 8 Nm tot 125 Nm, afgegeven bij 9.000 tpm. Triumph zegt zelf de nadruk bij nieuwe Hinckley-triple vooral te leggen op hoe het blok zijn power afgeeft in plaats van hoe veel er afgegeven wordt. De koppel- en vermogenskrommes beloven dan ook al veel goeds. Zo te zien geen gebrek aan eindschot. Te begrijpen ook, aangezien het nieuwe blok nog eens 650 tpm meer draaien kan.

Triumph Trident 660: duik in het verleden door Oberdan Bezzi

Kontje van de 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS

Het toch al compacte kontje van de 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS is nog compacter geworden en ook het kuipje is vernieuwd. Iets agressiever en meer in lijn met de kleinere Street Triple RS. Zowel de bellypan als de duo-cover – duo-zadeltje uiteraard ook – zijn standaard en in kleur gespoten. Het geheel geeft een premium uitstraling en dat is niet gek. Dat is precies waar Triumph hem wil positioneren. Zo heeft de Speed Triple 1200 RS standaard een nieuw volledig sleutelloos startsysteem, waarbij je ook voor de tankdop geen sleutel meer nodig hebt.

Denk verder aan een compleet nieuw TFT-dash, verlichte knoppen, een verbeterde quickshifter – op- en terug –  en ledverlichting rondom. Ook krijgt de Speed Triple RS een 6-assige IMU en zijn de vijf rijmodi zijn opnieuw bekeken. Triumph sparde erover met Magneti Marelli, de elektronica-gigant waar de Britten in de Moto2 mee samenwerken. Geen kattenpis dus. Het rijwielgedeelte idem dito. Al ontbeert de 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS wel elektronische vering, zoals je wellicht op een topmodel-naked zou verwachten. Nagenoeg alle concurrenten bieden dat anno 2021 in elk geval optioneel en steeds vaker zelfs als standaard.

Triumphs technische man Stuart Wood kopt de bal terug door te stellen dat ze voor het geld dat elektronische vering kost nog veel betere analoge vering kunt monteren. Een kwestie van keuzes. Zodoende is er top-spec volledig instelbare Öhlins-vering rondom en zoals te verwachten is Brembo de aangewezen partij de remmerij te leveren. Een verstelbare radiale Brembo MCS-pomp stuurt Stylema monoblockklauwen aan, maar opvallend genoeg stuurt diezelfde MCS-pomp ook de achterremmen aan. Een gecombineerd remsysteem – want de Speed Triple RS is premium en veiligheid is altijd een premium-eigenschap, zullen we maar denken.

Triumph Speed Triple-tijdlijn

Met de nieuwe Speed Triple 1200RS neemt Triumph na ruim vijftien jaar afscheid van de 1050.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?