13 C
Nederland
donderdag 18 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuw: 2022 Harley-Davidson 1250 Sportster S

Nieuw: 2022 Harley-Davidson 1250 Sportster S. Eind afgelopen jaar leek de Harley-Davidson Sportster over en uit. Euro5 leek niet meer rendabel voor Europa. Al die tijd hield Harley-Davidson de lippen gesloten. Al die speculerende journalisten moesten eens weten. En nu weten we waar we al die tijd op gewacht zouden hebben: de 1250 Sportster S. Het volgende hoofdstuk van de legendarische V-twin, waarvan de geschiedenis terug gaat tot in 1957, wordt geschreven. En wat voor Sportster is het geworden: vloeistofkoeling, dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Het zijn stuk voor stuk de ingrediënten van het magnifieke Revolution Max 1250 T-blok.

Harley-Davidson Pan America 2021 – Adventure Toertest

‘Hoge’ uitlaten

Opvallend zijn de hoog bevestigde 2-in-1 uitlaat van 304-serie roestvrijstaat en ontworpen om de uitlaatwarmte weg te leiden van de benen van de rijder. De uitlaat is overigens geïnspireerd door de gloriedagen van H-D flat-track-racen.

Vandaag de dag mag je een tft-scherm van 4 inch best wel klein noemen. Maar vergis je niet: alles wat je moet weten van je motor, staat er op of zit erin; digitale meters, richtingaanwijzers, rijmodi en navigatie met de Harley-Davidson-app. Alle functies zijn toegankelijk via knoppen op de linker- en rechterbediening.

Rijmodi en rijhulpen

Een moderne motor zonder rijmodi kan niet meer. Op de nieuwe 1250 Sportster S kun je kiezen uit voorgeprogrammeerde rijmodi (Sport, Road, Rain, Off-Road en Off-Road Plus) of je creëert je eigen gepersonaliseerde modus. Je kunt je motor afstemmen met een specifieke combinatie van vermogensafgifte, motorremmen, Cornering Enhanced Antibock Braking System (C-ABS) en Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS) instellingen

Het Revolution Max 1250-blok is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor een traditioneel frame overbodig is. Dit vermindert het totale gewicht aanzienlijk en houdt het rijgedrag strak.

2022 Harley-Davidson 1250 Sportster S: levertijden, prijzen & kleuren

Wanneer de 2022 Harley-Davidson 1250 Sportster S leverbaar is, hebben we nog niet gehoord. We weten wel dat de Vivid Black-uitvoering € 18.495 gaat kosten. Ga je voor een andere kleur, betaal je € 18.804,-.

Kenmerken van de 2022 Harley-Davidson 1250 Sportster S

  • Revolution Max 1250T aandrijflijn 
  • 125 Nm koppel 
  • Drooggewicht/Rijklaargewicht: 221/228 kg
  • 109 mm Rond tft-display Bluetooth Connectiviteit en bewegende kaart navigatie 
  • Bochtenverbeterde veiligheidsverbeteringen waaronder ABS en Traction Control
  • Selecteerbare en aanpasbare rijmodi 
  • Volledige LED verlichting en verstelbare performance vering 
  • Cruise control
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen