vrijdag 6 december 2024

Nieuw Piaggio Prototype: Aprilia of Moto Guzzi?

Er zijn speculaties over een mogelijk nieuw model van Aprilia, nadat vorig jaar de RS 457 paralleltwin-sportmotorfiets werd geïntroduceerd. Hoewel er verwacht werd dat er uitbreidingen zoals de Tuono 457 of Tuareg 457 zouden komen, lijkt het nieuwe prototype op basis van recente spionagefoto’s iets anders te zijn en mogelijk niet eens onder de naam van Aprilia te worden uitgebracht.

Het prototype maakt gebruik van dezelfde 457cc-paralleltwin als de RS 457, die wordt geproduceerd in de Indiase fabriek van moederbedrijf Piaggio en een vermogen levert van 47 pk. Echter, in het nieuwe prototype is deze motor gemonteerd op een stalen buizenframe in plaats van het aluminium balkchassis van de RS 457. Enkele componenten zoals lichtmetalen wielen, voorspatbord en radiale remmen lijken afkomstig te zijn van de RS 457, maar er zijn ook nieuwe elementen te vinden, zoals een ongebruikelijke enkelvoudige schokdemper die ver naar achteren aan de rechterkant is gemonteerd.

Honda-octrooiaanvraag biedt blik op toekomstige Fireblade

Het design van het prototype heeft een traditionele uitstraling met een brede brandstoftank en een ronde koplamp met chromen rand. Dit wijkt af van het agressieve ontwerp dat men zou verwachten bij een mogelijke toekomstige Tuono 457. In plaats daarvan lijken deze onderdelen beter te passen bij Moto Guzzi, een ander merk binnen de Piaggio-groep.

Eind vorig jaar kregen we voor het eerst een glimp te zien van de Aprilia RS 457.

Gelijkenissen met Moto Guzzi-modellen

Verschillende componenten op het prototype tonen gelijkenissen met Moto Guzzi-modellen, zoals de ronde koplamp van de Guzzi V7 Special en het achterlicht dat afkomstig lijkt te zijn van de Guzzi V100 Mandello of een vergelijkbaar model. Ook is er een driehoekig paneel onder het zadel van de rijder te zien, dat lijkt op de kieuwachtige luchtinlaten die we vinden op de Mandello en de nieuwe Stelvio. Zelfs de vorm van de brandstoftank en duohandgrepen vertonen overeenkomsten met andere Moto Guzzi-modellen, waaronder de Mandello.

Deze prototype lijkt de achterlicht en zijpanelen van de Moto Guzzi V100 Mandello te delen. Foto Bernhard M. Hohne/BMH-Images

Hoewel sommige fans wellicht terughoudend zullen zijn bij het idee van een Moto Guzzi zonder het kenmerkende dwarsgeplaatste V-twin-motorblok, heeft het merk in het verleden ook motorfietsen met andere motoropstellingen geproduceerd. Het zou logisch zijn om een meer toegankelijk en kleiner model te introduceren om het merk Moto Guzzi te vertegenwoordigen. Het ontwikkelen van een nieuwe V-twin voor zo’n motorfiets zou echter aanzienlijk duurder zijn op gebied van onderzoek, ontwikkeling en productie. Daarom lijkt het creëren van een nieuw frame voor de paralleltwin van Aprilia een kostenefficiëntere optie om een instapmodel voor Moto Guzzi te realiseren.

Hoewel nog niet duidelijk is onder welke merknaam het uiteindelijke product zal worden uitgebracht, lijkt het zeker dat er in 2025 een retro-stijl, 457cc-paralleltwin motorfiets zal worden toegevoegd aan het assortiment van de Piaggio-groep.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen