vrijdag 13 december 2024

Aprilia versterkt zijn sportiefste familie met de RS 457

Aprilia stelt dat zijn nieuwste aanwinst, de RS 457, de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse heeft. Deze sportmotor is doordrenkt met geavanceerde technologie die rechtstreeks is afgeleid van de topklassen van de racerij, en is met een agressieve stijl trouw aan de RS-traditie.

De motor krijgt een vloeistofgekoelde tweecilinder motor met vierkleppentiming en dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC). Deze krachtbron levert maar liefst 105 pk voor de RS 457 en RS 457 Factory, terwijl de RS 457 A2 dezelfde motor gebruikt om 87 pk te genereren. Maar kracht alleen is niet genoeg – de RS 457 weegt slechts 159 kg droog en 175 kg nat, waardoor hij zijn vermogen-gewichtsverhouding bereikt.

Marc Marquez verlaat in 2024 Honda voor Gresini

Het aluminium frame van de RS 457 fungeert als het dragende element, waardoor het gewicht laag wordt gehouden en de rijeigenschappen verbeterd worden. De vering bestaat uit een 41 mm voorvork met 120 mm veerweg en een mono-schokdemper met 130 mm veerweg aan de achterzijde. Het remsysteem is ook indrukwekkend, met een 320 mm remschijf aan de voorzijde, voorzien van een radiale remklauw met 4 zuigers. Aan de achterkant vinden we een 220 mm remschijf met een ByBre-remklauw. Het tweekanaals ABS-systeem kan worden ingesteld voor gebruik op zowel voor- als achterwielen, of alleen op het voorwiel.

Met zijn 17-inch sportvelgen, voorzien van 110/70 voorbanden en 150/60 achterbanden, belooft de RS 457 uitzonderlijke wendbaarheid – een eigenschap die volgens Aprilia de ware kracht van deze nieuwe motorfiets vertegenwoordigt. Wat betreft elektronica, is de RS 457 goed uitgerust met functies zoals Ride-by-Wire, instelbare tractiecontrole en drie rijmodi. Bovendien wordt alle belangrijke informatie weergegeven op een helder 5-inch TFT-kleurendashboard.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen