13 C
Nederland
donderdag 26 mei 2022

Nieuwe Ducati Monster

Het gaat om de fraaie Monster 795, die speciaal gericht  is op de Aziatische markt. Nieuw is dat niet want Ducati had eerder een Monster 400 en een SS400 in de collectie. De Monster is inmiddels een icoon in de Italiaanse familie van Ducati. En weer presenteren ze een fraai exemplaar. Helaas alleen te koop in Thailand, China, India, Hong Kong, Indonesië, Maleisië, Filippijnen, Vietnam en Singapore.  

De Monster 795 heeft de beschikking over het legendarische Desmodue-blok. Een luchtgekoelde, Dual Spark L-Twin motorblok dat 87 pk levert bij 8250 tpm. Dat samen met slechts een drooggewicht van 161 kilogram, betekent een zeer felle motor. Het chassis is een lichtgewicht constructie, zodat de 795 nog sneller door de bochten kan worden gestuurd.

Om de naked motor ook snel tot stilstand te kunnen brengen, zijn er vóór 320mm zwevende Brembo-remschijven en achter een 245mm zwevende Brembo-remschijf gebruikt. De 795 is daarnaast ook beschikbaar met het ABS, voor nog meer zekerheid tijdens het remmen.

De hoogte van het zadel is 770 mm, zodat het makkelijker is om beide voeten op de grond te houden. Iets dat erg gewild is op de Aziatische markt.
Het uiterlijk van de 795 is strak. Ducati heeft gebruik gemaakt van LED in het achterlicht en een driedelige koplamp. De lamp aan de voorkant is compact, maar geeft verrassend veel licht. Het klokkenspel is gedigitaliseerd en zeer duidelijk. Met de modeknop kun je veel informatie tevoorschijn halen.

De nieuwe APTC natte koppeling zorgt ervoor  dat je veel lichter schakelt en meer gevoel hebt met de hendels. Vooral in drukke steden is dit erg fijn. Bovendien zorgt deze koppeliing voor gewichtsreductie en vereist het minder onderhoud. Om zo veel mogelijk contact te houden met de weg, heeft de Monster Marzocchi een voorvork gekregen die maar liefst 120 mm veerweg biedt.

Kortom; een ware Italiaanse schone met fijne rij-eigenschappen.

Meer informatie op www.monster.ducati.com.
 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen