donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Nieuwe Suzuki V-Strom 1050DE met 21-inch voor en meer veerweg

Suzuki heeft vandaag de deken van een nieuw V-Strom 1050DE-model getrokken om een herziene line-up aan te voeren gepland om in Maart volgend jaar aan te komen.

De laatste 20 jaar is de Suzuki V-Strom een enorm populaire allroad-touring geweest. Suzuki vond het nodig om een ietwat wilder pad naar avontuur te bewandelen. De nieuwe DE (Dual Explorer)-machine heeft een 21-inch voorvork voor meer zekerheid in ruwer terrein. De swing-arm is ook langer bij de DE en geeft het model een langere wielbasis, terwijl er aan de voorkant ook meer speling is om de DE te helpen een lichtvoetig rijgedrag te behouden, ondanks de 21-inch voorkant.

De V-Strom 1050DE heeft 10 mm meer bodemvrijheid dan de gewone V-Strom 1050, 190 mm in vergelijking met de 165 mm van de V-Strom met 19-inch voorwiel.

De veerweg is met 170 mm ook ongeveer 10 mm langer

Er is ook een nieuwe gravelmodus en een aantal extra elektronische functies toegevoegd, samen met een nieuwe 32-bits ECU. Het achter-ABS kan worden uitgeschakeld en is een nieuwe set-up van Bosch.

Weet dat de nieuwe V-Strom 1050DE niet de motorfiets is om een hardcore adventure bike uit te dagen in mul zand, maar door het bredere stuur, een korter scherm en een paar andere accenten, zal deze Suzuki V-Strom over iets meer offroadcapaciteiten beschikken dan we tot nu toe hebben gezien van het V-Strom-platform.

Suzuki Nederland verkocht het 1050 XT-model, maar laat die nam vallen. Het nieuwe basismodel V-Strom 1050 is in wezen de XT, maar heeft geen spaakvelgen maar een tien-spaaks-velg en krijgt dezelfde kneepjes en plooitjes over de verfijnde aandrijflijn als de DE. Zo is een quickshifter in twee richtingen standaard voor beide modellen, net als een nieuw TFT-kleurendisplay van vijf inch. Prijzen zijn nog niet bekend.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen