dinsdag 16 april 2024

Nieuwe Yamaha-driecilinder!

Een half jaar nadat Yamaha voor het eerst hun nieuwe driecilinder concept onthulde, heeft de fabriek eindelijk het doek van het eerste tastbare resultaat afgetrokken. Maak kennis met de MT-09. Afgelopen herfst liet Yamaha al weten een revolutionair nieuw driecilinderblok te ontwikkelen en daar veel plannen mee te hebben. Geruchten gingen al snel rond. Een lichte Superbike? Wellicht een revolutionaire Grand Prix/motor? Een Crossplane triple? Naked of niet, sportief of toer, niemand had enig idee.

En met de motoren van Triumph en MV Agusta als voorbeeld was al wel duidelijk dat een driecilinder overal voor goed kon zijn. Met de MT-09 is het antwoord duidelijk: het is een naked. Een 850cc naked om precies te zijn. Geclaimd worden 115 pk, 10.000 toeren, 85 Nm en 191 kilo rijklaar, inclusief ABS. Dat zijn best goede en veelbelovende cijfers.

Opvallend is de typering MT, waarmee Yamaha de naked dus direct onder brengt bij motoren als de MT-01 en MT-03. Ieder op zijn beurt ook een bijzondere combinatie van design, eigenwijsheid en prestaties. Was de MT-01 nog een bullebak van een tweecilinder, de meeste aandacht ging uit naar de onconventionele benadering. Zo eveneens de MT-0-eencilinder, weliswaar losjes gebaseerd op het blok van de XT660, maar verder meer dan uniek in zijn soort.

Door de triple eveneens onder de MT-familie te scharen zou het kunnen zijn dat de nadruk niet moet worden gelegd op de prestaties. Maar aan de specificaties te oordelen hoeft de motor zich nergens voor te schamen. De motor staat precies volgens MT-normen als een huis, met veel gietdelen, een asymmetrische swingarm ophanging, designwielen en veel andere details. Uiteraard heeft de motor ook nog de mappings en electronica van een moderne motorfiets.

Met de cilinderinhoud van 850cc mikt Yamaha op de nieuwe middenklasse, in navolging op de 800cc middenklassers van MV Agusta. Bovendien is de keus voor 850cc een knipoog naar eerdere out-of-the-box modellen als de TDM en TRX. De keus voor een driecilinder zal in deze range dan ook hoge ogen kunnen gooien als een sterk, soepel blok met een brede, vlakke powerband die tussen dat van twee- en viercilinders in ligt.

De prijs volgt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen