vrijdag 26 april 2024

Nog een nieuw Honda-blok

Behalve de dikke heeft Honda nóg een nieuw blok ontwikkeld, namelijk een universele 125cc eencilinder. Honda zelf heeft het blokje de bijnaam ‘Global standard’ gegeven waarmee de ambitie van de fabrikant gelijk duidelijk is. De prestaties van het blokje zijn dan ongekend, ondanks het streven van Honda naar vooral een zuinige loop en een langer levenstuur.

Dit heeft men bereikt door het blokje zo goed als volledig uit te mergelen. Dit gaat redelijk ver; de drijfstang heeft een offset (staat uit het midden) om het wrijvingsoppervlak tussen zuiger en cilinder kleiner te maken, alle lagers zijn herzien en waar mogelijk verkleind, ook weer om wrijving terug te dringen.

De loop en grootte van de oliekanalen zijn opnieuw berekend zodat deze zo min mogelijk olie meedragen. De zuiger zelf is CAD ontworpen om zo min mogelijk overtollig gewicht mee te hoeven slepen en de radiateur heeft anderhalf keer de koelingscapaciteit.

Daarnaast  is ook de benodigde hoeveelheid transmissieolie teruggedraaid, vinden we ook hier nieuw ontworpen lagers, een herontworpen verbrandingskamer, herontworpen inlaatspruitstuk, geoptimaliseerde ontsteking en daar is ie dan: het start-stopsysteem inclusief ‘swing-back’ wat zorgt dat de zuiger in de ideale startpositie staat zodat opnieuw starten zo min mogelijk moeite kost.

Inderdaad een hele waslijst en toch moet het nieuwe blokje volgens Honda ook nog eens goed betaalbaar zijn gebleven. En zuinig uiteraard. Verwacht hier nog veel van te zullen zien.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen