Nog een nieuw Honda-blok

Behalve de dikke heeft Honda nóg een nieuw blok ontwikkeld, namelijk een universele 125cc eencilinder. Honda zelf heeft het blokje de bijnaam ‘Global standard’ gegeven waarmee de ambitie van de fabrikant gelijk duidelijk is. De prestaties van het blokje zijn dan ongekend, ondanks het streven van Honda naar vooral een zuinige loop en een langer levenstuur.

Dit heeft men bereikt door het blokje zo goed als volledig uit te mergelen. Dit gaat redelijk ver; de drijfstang heeft een offset (staat uit het midden) om het wrijvingsoppervlak tussen zuiger en cilinder kleiner te maken, alle lagers zijn herzien en waar mogelijk verkleind, ook weer om wrijving terug te dringen.

De loop en grootte van de oliekanalen zijn opnieuw berekend zodat deze zo min mogelijk olie meedragen. De zuiger zelf is CAD ontworpen om zo min mogelijk overtollig gewicht mee te hoeven slepen en de radiateur heeft anderhalf keer de koelingscapaciteit.

Daarnaast  is ook de benodigde hoeveelheid transmissieolie teruggedraaid, vinden we ook hier nieuw ontworpen lagers, een herontworpen verbrandingskamer, herontworpen inlaatspruitstuk, geoptimaliseerde ontsteking en daar is ie dan: het start-stopsysteem inclusief ‘swing-back’ wat zorgt dat de zuiger in de ideale startpositie staat zodat opnieuw starten zo min mogelijk moeite kost.

Inderdaad een hele waslijst en toch moet het nieuwe blokje volgens Honda ook nog eens goed betaalbaar zijn gebleven. En zuinig uiteraard. Verwacht hier nog veel van te zullen zien.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?