Norton dient zes modeloctrooien in

Norton, gekocht door de Indiase TVS, heeft bij EUIPO de naam van zes modellen gedeponeerd die in het verleden al werden gebruikt.

Norton had tot nu toe een slecht jaar. Norton vroeg uitstel van betaling aan en later het faillissement. Toen bleek dat de voormalige CEO  met de pensioenen van de werknemers gerommeld te hebben. Het definitieve einde van het historische Britse merk leek in zicht. Tot het Indiase TVS een reddingsboei gooide. Norton en de werknemers kunnen toch weer naar de toekomst kijken, beginnend met het verleden.

Reportage – Norton 750 Commando met twee gezichten

Geschiedenis

Enkele maanden geleden wierp het in Chennai, India, gevestigde motorbedrijf TVS zich op als reddende engel. TVS is het op twee na grootste motorbedrijf van India, met een omzet van meer dan 2,8 miljard dollar en een jaarlijkse productie van meer dan 4 miljoen tweewielers. Het stelde zich niet alleen garant voor alle beleggers die hun geld dreigden te verliezen, maar het heeft ook al de eerste stappen in de Britse geschiedenis gezet. Enkele dagen geleden heeft het nieuwe Norton Motorcycles bij het European Intellectual Property Office (EUIPO) merkaanvragen ingediend voor zes nieuwe modelnamen: Ranger, Electra, Fastback, Navigator, Combat en Nomad.

Norton Commando Fastback

Oude namen

Nieuw? De meest ervaren motorrijders zullen zich goed herinneren hoe deze namen verwijzen naar eerdere modellen van Norton: ze komen uit de historische archieven van het Britse merk, met name uit de jaren 60 en 70. Daarnaast valt de octrooiaanvraag onder de categorie ‘Voertuigen; motorfietsen; bromfietsen; scooters; scootmobielen/motorscooters; onderdelen en toebehoren voor motorfietsen en voertuigen’.
De namen van Ranger (geproduceerd van 1967 tot 1969) en Nomad (geproduceerd in de jaren 1950) werden al in 2018 gebruikt om de twee versies van de Atlas 650 te onderscheiden.
De Navigator was een kleine tweecilinder (349 cc) die tussen 1960 en 1965 werd geproduceerd. Het was de eerste Britse motorfiets met een elektrische starter, terwijl de Electra een spin-off was met een groter blok (383 cc).
Fastback en Combat zijn twee afgeleiden van de iconische Commando: de eerste (1969) was een slankere versie, met een 750cc-blok van 58 pk, de tweede (1972) was krachtiger, maar minder betrouwbaar.

Norton Atlas 650

Andere Norton octrooien

De octrooiaanvragen bij de EUIPO hebben niet alleen betrekking op deze zes namen. Er zijn ook ‘Norton’ aanvragen gedaan zonder ‘Motorfietsen‘bedoelt voor ‘Motorfietsgordelgespen’ maar ook voor ‘Onderwijs; verstrekking van opleidingen; entertainment; sport- en culturele activiteiten; organisatie van en toezicht op motorclubs; organisatie van motorraces; organisatie van recepties; organisatie van motorrally’s; organisatie van tentoonstellingen; organisatie en uitvoering van seminars en conferenties; dienstverlening op het kamp; presentatie van live-optredens; publicatie van kaartboeken voor motorreizen; publicatie van gedrukt materiaal’.
En er is een patent aangevraagd voor het gestileerde Norton-logo.

Tot slot verschijnt er ook een nieuw merk Norton Atlas, maar motorfietsen hebben er niets mee te maken, omdat het verwijst naar technische motorkleding, maar ook naar ondergoed en slabbetjes.
Kortom: Norton denkt ook al aan merchandising.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?