vrijdag 29 maart 2024

Kawasaki Heavy Industries positioneert motordivisie als vlaggenschip

Op het eerste gezicht verrassend nieuws voor Kawasaki-liefhebbers. In een verklaring die gisteren werd vrijgegeven, kondigt Kawasaki Heavy Industries, Ltd. aan dat het zijn motorfiets- en motorbedrijf gaat afsplitsen. Tegelijkertijd zal het meer van de industriële ondernemingen integreren om de activiteiten van het bedrijf te stroomlijnen. Tot deze industriële ondernemingen behoren onder meer scheeps- en offshoreconstructies, maar ook energiesystemen, installatietechnische bedrijven, kogeltreinen en… motorfietsen.

Kawasaki stelt dat ondanks de Covid-19 pandemie, de toekomst van het openbaar vervoer – met name de spoorwegen – er vrij sterk uitziet. Onder verwijzing naar de milieuduurzaamheid en -efficiëntie van het spoorvervoer heeft Kawasaki verschillende potentiële projecten in meerdere regio’s lopen. Kawasaki probeert de kansen nog meer te benutten door meer middelen toe te wijzen aan offshore- en infrastructuurprojecten. Volgens de verklaring is Kawasaki van plan om tegen april 2021 de scheeps- en offshore-structuur te integreren.

Gamechair in Kawasaki Ninja H2-stijl

Energiesystemen

Voor april volgend jaarstaat ook staat de integratie van Kawasaki’s energiesystemen gepland. Onder verwijzing naar de trend dat waterstof wordt beschouwd als een schone energiebron, ziet Kawasaki dit als een kans om hun sterke punten in deze industrietak te benutten. Kawasaki Heavy Industries werkt momenteel aan de ontwikkeling van dragers van vloeibare waterstof, gasturbines voor waterstof, opslagtanks en systemen om waterstof vloeibaar te maken.

Kawasaki-motorfietsdivisie

En hoe zit het met de motoren? De echte liefhebber weet dat de motordivisie een klein onderdeel zijn binnen Kawasaki Heavy Industries. Dat gezegd hebbende, zal de Kawasaki-motorfietsendivisie tegen oktober 2021 zijn omgebouwd naar een nieuw bedrijf. Dat zal zich uitsluitend bezighouden met de productie van motorfietsen en off-road twee- en vierwielers. Omdat de motordivisie de enige op massaproductie en op consumenten gerichte onderneming is, denkt Kawasaki dat de belangrijkste operationele factoren, zoals besluitvorming, productontwikkeling en het op de markt brengen van nieuwe producten, aanzienlijk wordt versneld door de activiteiten af te splitsen.

Vlaggenschip

Interessant genoeg is het dat met de afsplitsing Kawasaki Heavy Industries probeert zijn motordivisie te positioneren als het vlaggenschip van het bedrijf. Het is dus veilig om te zeggen dat Kawasaki-motoren nergens heen gaan. Het is zelfs goed om te weten dat het grote Kawasaki-conglomeraat juist stappen zet in de richting van het versnellen en stroomlijnen van hun motorfietsbedrijf, zodat ze producten kunnen blijven leveren die zowel innovatief als opwindend zijn.

Bron: Kawasaki en pdf

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen