vrijdag 19 april 2024

Norton P11: gevierde jaren ’60 woestijnracer wordt geveild

Als je aan Norton denkt, gaan de gedachten meteen richting sportmotor en zeker niet naar een adventure. Toch had Norton in de jaren ’60 de meest succesvolle woestijnracer, de Norton P11.

Net als de Triumph TR6 schreef ook de Norton P11 off-roadgeschiedenis, ondanks het feit dat het model wat laat op de markt verscheen. Nu is Norton puur Brits, maar de P11 kreeg vorm in de Verenigde Staten, waar de woestijnraces plaatsvonden. Het idee kwam van twee Amerikanen: Leland B. Winstead en Bob Blaicche. Die schroefden een 750cc Norton Atlas-blok in het lichte rijwielgedeelte van een Matchless G85 CS. Zo ontstond een goede balans tussen de off-road capaciteiten van het rijwielgedeelte en het vermogen van het blok.

Het eerste P11-prototype werd ontworpen door Winstead en Blair in Californië en vervolgens naar Engeland verscheept voor goedkeuring door Norton. Het idee werd zeer gewaardeerd en dus ging de motor met weinig aanpassingen ten opzichte van het prototype in productie. De P11 werd uiteindelijk in 1967 aan het publiek gepresenteerd, iets later dan die andere beroemde Brit, de Triumph TR6.

De Norton P11 verscheen in de loop der jaren in drie verschillende variaties, die sterk op elkaar leken. De eerste was de P11, een moel die geboren is met het doel om in het zand te spelen. Tweede versie kreeg de naam P11A en was in vergelijking met de vorige versie gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg. De derde versie kreeg de naam Ranger kreeg en was meer gericht voor gebruik op de weg. Een van de verdiensten van de laatste P11 was dat het de weg effende voor de Norton Commando, die ook geïnspireerd was door de lijnen van de laatste P11. In 1969 verving de Commando de Ranger.

In januari veilt Mecum in Las Vegas een eerste serie P11 uit 1967. Het is nummer 11 uit een serie van 500 geproduceerde exemplaren. De Norton ziet er onberispelijk uit, wat verbazingwekkend is De P11 was immerseen offroad-motor. Het is bijna zeker dat deze Norton is gerestaureerd. Bijzonder is wel dat deze Norton P11 in tegenstelling tot de andere P11’s uit de eerste serie goedgekeurd is  voor gebruik op de openbare weg.

De geschatte prijs is niet bekend gemaakt, maar de Norton P11 wordt zonder reserves geveild.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen