Onderzoek: ‘Heel Amsterdam 30 km-zone’

De nieuwe snelheidslimiet voor 100 kilometer per uur op de snelwegen is er nog niet, of het volgende initiatief om minder hard te rijden duikt op. Ditmaal in Amsterdam, waar de gemeente een onderzoek start de mogelijkheid een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren voor de gehele hoofdstad.

Net zoals met de helmplicht van snorfietsen, lijkt onze hoofdstad mogelijk weer als een testparcours voor nieuwe verkeersregels te dienen. De Amsterdamse gemeenteraad stemde donderdag in met een voorstel te onderzoeken de snelheidslimiet in de gehele stad te drukken. Maximaal 30 kilometer per uur zou de norm worden. Vorig jaar nog opperde de Koninklijke RAI Vereniging het idee de huidige wettelijke snelheidslimiet binnen de bebouwde kom van 50 kilometer per uur landelijk te verlagen naar 30 kilometer per uur.

In Eindhoven werd daar op verzoek van de Eindhovense gemeenteraad in april van 2019 bijvoorbeeld al onderzoek naar gedaan. Zowel de RAI Vereniging als de ANWB schaarden zich achter het voorstel, terwijl de ANWB ruim een week eerder juist nog fiks wat nuance over het geopperde plan van de RAI strooide. Het tegenargument was toen dat doorstroming een kwestie kon zijn als het tempo echt te stroperig wordt in de stad.

Een verlaging van de maximumsnelheid betekent minder uitstoot en zou de doorstroming van het verkeer erbij gebaat zijn.

Gemeente Amsterdam start nu dus alsnog het onderzoek – een voorstel van onder meer GroenLinks. Aanleiding van de mogelijke snelheidsverlaging is volgens de betrokken partijen dat een lagere snelheid de verkeersveiligheid ten goede komt. Ook betekent een verlaging van de maximumsnelheid minder uitstoot en zou de doorstroming van het verkeer erbij gebaat zijn. Daar bovenop wordt er ook nog gekeken naar het invoeren van wat in Londen ‘congestion charge’ heet. Wil je de binnenstad in, dan betaal je daar voor. Antwerpen heeft een vergelijkbaar systeem, al is dat meer een soort overgangsregel.

Video: Urban Tour – nachtrit door Amsterdam

Of je als motorrijder binnenkort enkel nog met een slakkengangetje aan kunt sluiten in de hoofdstedelijke dertig-kilometer-zone-polonaise is natuurlijk maar de vraag. Een dergelijk stukje regelgeving is er echt niet zomaar. Zeker niet aangezien de Amsterdamse gemeenteraad in april van 2014 eenzelfde voorstel opnam in het bestuursakkoord. Dat voorstel van PvdA, D66 en GroenLinks ging toen over het centrum van Amsterdam. Het plan is nooit in uitvoer gebracht.

Het voorstel uit 2014 alsmede het nieuwe onderzoek zou uiteindelijk onder meer meer ruimte bieden voor fietsers om te rijden, maar zeker ook om te stallen. Extra ruimte om motorfietsen te stallen; zou dat ook geen idee zijn? Afijn. We houden het in de gaten.

Foto: ANP/Lex van Lieshout

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?