In detail: HRC Honda CBR1000RR-R Fireblade-superbike

Eind volgende week test onze circuittester Peter Politiek de nieuwe Honda CBR1000RR-R Fireblade op het circuit van Qatar. Die productiemotorfiets vormt de basis van Honda’s nieuwe WK Superbike-machine die de afgelopen twee dagen debuteerde tijdens de test op het circuit van Jerez.

Voor het eerst sinds Colin Edwards en de Castrol Honda VTR1000 SP2 aan het eind van 2002 de paddock uitgerold werd, staat dit seizoen een volledig-fabrieks HRC Honda-team aan de start in het WK Superbike. De afgelopen november onthulde CBR1000RR-R Fireblade die je hier op de foto’s ziet bewijst met elk detail dat het Honda menens is.

De 2020 productie-Fireblade produceert met zijn 999,9cc vier-in-lijn 113 Nm koppel bij 12.500 tpm en geeft een topvermogen van 217,6 pk bij 14.500 tpm. Honda ontwierp het nieuwe Fireblade-blok vanaf de basis. Niets van de oude werd overgenomen. Desondanks is er wel een stukje ‘beter goed gejat…’ in de 2020 Blade geslopen. De boring en slag zijn namelijk identiek aan die van de RC213V-S, maar daar staan de vier cilinders in V-vorm. Met 81 x 48.5 mm en een scherpe compressieverhouding is de CBR1000RR-R geënt op één ding; snelheid.

HRC Honda CBR1000RR-R Fireblade Akrapovic

Al heb je eigenlijk geen van die technische noties nodig; je ziet het er aan af ook. Met name de uit segmenten opgebouwde titanium-uitlaat doet meteen denken aan de MotoGP-machines van Honda. Akrapovic was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de standaard uitlaat, maar ook de racepijp lijkt op het oog met veel kennis van zaken in elkaar gelast.

Behalve het metaal, is de nieuwe Fireblade-superbike afgeladen met koolstofvezelkunststukjes. Het carbon-kuipwerk met vleugels volgt reglementair de lijnen van het standaard kuipwerk, maar zorgt tegelijk voor een extra gewichtsbesparing. Niet geheel onnodig, aangezien de standaard CBR1000RR-R met een rijklaargewicht van 201 kg anno nu niet de allerlichtste superbike is.

Hoe het coureurs Leon Haslam en Alvaro Bautista dit seizoen vergaat in de racerij, gaan we zien…

2020 HRC Honda CBR1000RR-R Fireblade

Hoe het coureurs Leon Haslam en Alvaro Bautista dit seizoen vergaat in de racerij, gaan we zien. In het weekend van 28 februari tot en 1 februari vangt het eerste raceweekend aan op Phillip Island in Australië. Hoe de productieversie van de 2020 Honda CBR1000RR-R Fireblade rijdt, hoor je zo snel mogelijk na de eerste test, eind volgende week.

Tot die tijd kun je je vergapen aan de in carbon gehulde HRC-raceversie.

Foto’s: WorldSBK.com en 2snap.com

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?