Ongestraft te hard in het buitenland?

Het innen van boetes aan buitenlandse overtreders is nog altijd niet vanzelfsprekend. Niet voor niets zien we de politieagenten in programma’s als ‘Wegmisbruikers’ en ‘Blik op de Weg’ buitenlandse motorrijders altijd dwingen om direct te betalen. Wie met de motor op vakantie naar Frankrijk gaat en daar een snelheidovertreding begaat, is nog niet thuis of de boete ligt al op de mat. Hoe is dit in andere landen?

In België hadden motorrijders met een buitenlands kenteken jarenlang vrij spel. Veel boetes kwamen niet aan in het thuisland. Of ze kwamen wel aan, maar men kwam er mee weg om ze niet te betalen. Slechts iets meer dan de helft van de boetes konden de Belgen innen. Het innen van boetes bleef steken bij het gebrek aan mankracht. Er is namelijk veel administratie nodig voor het innen van internationale boetes. 

Nederlanders kwamen al langer niet meer weg met een boete uit België. Vanaf deze zomer kunnen ook andere buitenlandse verkeersovertreders in België rekenen op een boete. Met de dreigende kop ‘Geen buitenlander racet nog ongestraft door ons land’ opende ‘Het Laatste Nieuws’, de Belgische Telegraaf. De Belgen keken eens goed naar de begroting en besloten de 63 procent van de boetes die buitenlanders betalen, fors om omhoog te brengen. Met dit ‘crossborderproject’ moet elk jaar ruim 82 miljoen euro extra worden binnengehaald. Er wordt een samenwerking aangegaan met Bpost. Dit postbedrijf neemt het verzenden van de boetes voortaan op zich.

Voor de Europese Unie staat dit item ook op de agenda. Vijftien procent van de boetes in EU landen komen op naam van buitenlanders. Als oplossing heeft de EU het Cross Border Enforcement-programma (CBE) opgericht. Lidstaten zouden bij een verzoek van een ander EU-land een ingezetene een boete kunnen geven alsof het een boete van het land zelf is. Toch volgen nog niet alle lidstaten deze Europese wens op. Ook worden boetes onder de €70 nog altijd niet vanzelfsprekend geïnd. 

Van de 28 EU-lidstaten doen 25 landen mee aan dit programma. Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zouden nog niet zijn aangesloten. De lidstaten Cyprus, Tsjechië, Finland, Italië, Luxemburg, Portugal en Slovenië zouden nog achterblijven met het innen van boetes aan buitenlanders. 

Wie het zekere voor het onzekere neemt en in het buitenland goed op de teller blijft letten heeft veel aan de volgende informatie. Op deze website kun je zien wat per lidstaat de maximale snelheid is op wegen binnen en buiten de bebouwde kom. Ook vind je er de maximale snelheid op snelwegen. Bovendien zijn er de bijbehorende boetebedragen te vinden en de snelheid waarop je het rijbewijs kwijt bent. Alle andere handige verkeersinformatie voor motorrijders in het buitenland vind je hier overzichtelijk per land.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.