Ook Duitsland lijkt niet te ontkomen aan verlaging maximum snelheid

Honderd kilometer per uur… Vanaf maart 2020 is het echt zover op de Nederlandse snelwegen. Hoewel dat nog altijd 27,7777778 meter per seconde is – doe dat maar eens op de fiets! – zal het flink wennen worden. ‘Gelukkig kun je altijd nog even naar Duitsland’ was bij ons op de redactie een vaak gehoorde uitspraak toen duidelijk werd dat maximaal 100 op de snelweg er echt aan zat te komen.

Dat valt echter nog maar te bezien, want ook onze buren komen in de milieuproblemen zo melden diverse Duitse kranten de laatste dagen. Al gaat het daar niet om de stikstofuitstoot maar om de milieudoelstellingen van 2030 te halen, aldus het Duitse Umweltbundesamt (milieuagentschap). Om die doelen wel te halen, komt het Umweltbundesamt onder andere met het advies om een maximale snelheid van 120 op de snelwegen in te voeren en de benzine flink duurder te maken. Er wordt daarbij zelfs gesproken over een stijging van 47 cent! Per liter!

Of het echt zover gaat komen, is overigens nog de vraag. De kritiek in Duitsland op deze plannen is gigantisch én eerdere onderzoeken wezen uit dat een verlaging van de maximale snelheid in Duitsland niet heel veel zou doen veranderen op het gebied van CO2-uitstoot… Huh? Ja, echt!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.